فهرست مطلب

امروزه می گویند برای موفقیت واقعی در هر کسب و کاری یا باید اولین باشید و یا بهترین. یادگیری مهارت های کوچینگ حرفه ای برای افرادی که در این حوزه می خواهند بهترین باشند، بسیار ضروری به نظر می رسد. در ابتدای تاسیس کمپانی اپل شرکت زیراکس رابط کاربری گرافیکی را برای کامپیوترها طراحی کرده بود، که قرار بود کل صنعت کامپیوتر را دگرگون سازد. شرکت اپل از این قضیه خبردار شد و به این شرکت اجازه داد در اپل سرمایه گذاری کنند، در ازای این سرمایه گذاری به اپل اجازه دسترسی به این رابط کاربری گرافیکی داده شود. شرکت اپل به این داده ها دسترسی پیدا کرد و یکی از بهترین سیستم عامل های دنیا را عرضه کرد. اما زیراکس با این دانش نتوانست انقلابی که باید را راه بیندازد.

والتر آیزاکسن در زندگی نامه استیو جابز می گوید ” در تاریخچه ابداعات بشری، ایده های نو فقط در یک سمت معادله قرار می گیرند؛ طرف دیگر یعنی به انجام رساندن آنها هم به همان اندازه مهم است”. در مورد کوچینگ هم قضیه به همین شکل است. افراد زیادی هستند که دانش پایه ای این کار را می دانند، اما مهارت به کارگیری آن را ندارند. ما در این بخش به یادگیری مهارت های کوچینگ حرفه ای خواهیم پرداخت و نحوه انجام این کار را هم به شما یاد خواهیم داد. توصیه میکنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

مهارت چیست؟

در ابتدا جا دارد شما را بیشتر با مفهوم مهارت آشنا سازیم. چرا که خیلی از افراد فکر میکنند با خواندن چند کتاب و یا یادگیری نحوه انجام کار، به مهارت لازم در این زمینه دست پیدا کرده اند. اما در حقیقت اینطور نیست. بطور مثال وقتی برای اولین بار می خواهید در استخر شنا کنید، افراد زیادی می گویند که نترس، خودت بالای آب قرار می گیری. یا دستورالعمل های مورد نیاز برای شنا کردن را مربی به شما یاد می دهد. اما وقتی وارد آب می شوید، شرایط تماما برای شما تغییر می کند. آب زیادی وارد دهان و بینی شما می شود. تعادل شما بر هم می خورد. حتی اگر فردی آنجا نباشد، احتمال غرق شدن شما وجود دارد. کسی که شنا کردن بلد است، مهارت انجام آن را یاد گرفته است.

همچنین امروزه می بینیم تمامی افرادی که می خواهند گواهینامه بگیرند، کتاب راهنما در این زمینه را می خوانند. اما وقتی برای اولین بار پشت ماشین قرار می گیرند، آن کتاب و دانش نمی تواند تضمین کند که تصادف نخواهند کرد. مهارت یعنی علم به کار گیری آموخته ها. اگر فکر می کنید، مهارت های حرفه ای کوچینگ را یاد گرفته اید، پس این باید در عمل و رفتار شما مشاهده شود. اینکه چند کتاب خوانده باشید و یا در یک دوره شرکت کرده باشید، تضمینی وجود ندارد که از شما یک کوچ حرفه ای بسازد.

 

 

چطور مهارت های کوچینگ را در خود تقویت کنیم؟

بنجامین فرانکلین جمله ای دارد که بسیار در این زمینه می تواند به شما کمک کند. او می گوید ” به من بگو و من فراموش خواهم کرد. مرا آموزش بده و شاید یادم بماند. بگذار انجام دهم و یاد خواهم گرفت. آقای رابرت کیوساکی در کتاب چرا می خواهیم شما ثروتمند شوید می گوید تنها 25 درصد از چیزهایی که یاد میگیرید در  ذهن شما می ماند. باقی آن بعد از مدت کوتاهی فراموش می شود. زمانی می توانید 90 درصد از آموزش ها را یاد بگیرید که واقعا درگیر آنها باشید. به همین دلیل یادگیری مهارت در کنار آموزش به تمرین و تکرار آن در امور روزمره دارد. بنابراین زمانی میتوانید ادعا کنید یک کوچ با مهارت های حرفه ای هستید که توانایی به کارگیری آنها را در زندگی روزمره و در ارتباط با افراد داشته باشید. در غیر این صورت فقط به مقداری از دانسته های خود اضافه کرده اید.

اما همانطور که بهترین راه یادگرفتن شنا پریدن در آب و دست و پا زدن در آّ ب می باشد، مهارت های کوچینگ هم به این شکل و با به کارگیری آنها به دست می آیند.

7 مهارت حرفه ای کوچینگ که باید یاد بگیرید

در این بخش مهارت های حرفه ای یک کوچ حرفه ای را به شما توضیح خواهیم داد. شاید در برخی موارد بسیار خوب باشید و در برخی موارد نیاز باشد بطور اساسی برای تقویت آنها بر روی خود کار کنید. همچنین این موارد به ترتیب اهمیت ذکر نشده اند و همه آنها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

1.      مهارت گوش دادن

می گویند روزی فردی ساعتش را در انبار کاه گم کرد. هر چقدر آنجا را زیر و رو کرد نتوانست آن را پیدا  کند. پسر بچه ای در ان انبار نشست و در سکوت به عقربه های ساعت گوش داد. بعد از مدتی بدون زیر و رو کردن و زحمت اضافی آن را پیدا کرد. تمامی افرادی که به یک کوچ راجعه می کنند، مشکلی و یا چالشی دارند که از حل ان عاجزند. مربی زمانی می تواند این مشکل آنها را حل کند، که به دقت به سخنان آنها گوش دهد. همچنین مهارت گوش دادن یکی از مهارت های اساسی و پایه ای در برقرای ارتباط به شمار می رود. و افراد به کسانی که به آنها و حرف هایشان علاقه دارند، بیشتر جذب می شود.

در این زمینه بهترین کار این است که زمانی که فرد مقابل شروع به سخن گفتن و یا صحبت از چالش خود می کند، کوچ یا مربی بطور صد در صد حضور داشته باشد و تمام حواس خود را بر سخنان او متمرکز کند. با این کار عملا به شخص نشان می دهد که مشکلش برای او با اهمیت بوده و می خواهد به بهترین شکل ممکن آن را حل کند.

2.      انتقال درست

مورد بعدی به عنوان یادگیری مهارت‌ های کوچینگ حرفه ‌ای انتقال درست راهکارها و راه حل های حل چالش و مسئله ست.. مشکلی که امروزه بسیاری از افراد درگیر آن هستند این است که راهکارهای خیلی از مسائل را میدانند، ولی نمیتوانند آن را به شکل صحیح آموزش دهند. انتقال درست یعنی بدانید متناسب با هر شخصیت چطور راهکارهای حل مسئله را بیان کنید، که بتواند آنها را اجرایی کند. اگر انتقال مفاهیم به درستی شکل نگیرد، هر دو طرف نفعی از فرآیند کوچینگ نخواهند برد. بنابراین باید در مورد این مفهوم بسیار حساس بود.

در این زمینه شاید این داستان بتواند بهتر به شما کمک کند: می گویند روزی پادشاهی در خواب دید که همه دندان هایش جز یکی می افتند و تنها یک دندان در دهانش باقی می ماند. پادشاه یکی از معبرهای خواب خود را فراخواند تا این خواب را تعبیر کند. او گفت تعبیر خواب شما این است که تمامی خویشاوندان تو خواهند مرد و تو تنها خواهی ماند. پادشاه از این تعبیر خوشش نیامد و دستور داد او را بخاطر این دروغگویی زندانی کنند. معبر دیگری آمد و گفت ای پادشاه خدا بخاطر عدل تو موهبتی به تو اهدا خواهد کرد و آن این است که عمر تو را از همه خویشاوندانت درازتر خواهد کرد. پادشاه از این تعبیر بسیار خوشش آمد و دستور داد به او پاداش خوبی دهند.

هر در معبر یک مفهوم را به پادشاه گفتند، اما شیوه انتقال درست در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

 

 

3.      گرفتن بازخورد

از دیگر مهارت های کوچینگ که یک مربی باید به آن اهمیت دهد، گرفتن بازخورد کارهای خود و افرادی است که به آنها آموزش داده است. در اصل بازخورد نشان می دهد شما در یک دوره کوچینگ چقدر توانسته اید موفق عمل کنید. آیا راهکارهایی که ارائه کرده اید؛ موثر بوده اند یا خیر. اگر افراد با شرکت در دوره کوچینگ یک مربی به نتایج دلخواه نرسیده اند، دلیلش چیست؟ چه ایرادی در فرآیند آموزش بوده است که باید اصلاح گردد.

مورد بعدی که اهمیت زیادی در این زمینه دارد، گرفتن بازخورد از شرکت کننده هاست. چرا که خیلی از افراد گاها راهکارهای کوچ را به درستی اجرا نمی کنند و نتیجه ای که باید را به دست نمی آورند و در نهایت مربی را مقصر می دانند. ولی گرفتن بازخورد به شما کمک می کند، ایراد های کاری آنها را بررسی کنید و به حل آنها بپردازید. در این زمینه جالب است بدانید که آقای لئو بوسکالیا Leo Buscaglia استاد دانشگاه و یک نویسنده سرشناس آمریکایی یکی از دلایل موفقیتش را اینطور بیان می کند که ” وقتی به مدرسه می رفتم، هر روز اخر شب پدرم می آمد و از من می پرسید، بگو لئو امروز چه چیزی یاد گرفته ای؟ من مجبور بودم هر طور شده چیزی برای گفتن داشته باشم”. گرفتن بازخورد افراد را جدی تر می کند تا به وظایف خود به درستی عمل کنند.

4.      رازداری

یکی دیگر از مهارت های کوچینگ رازداری است. افرادی که به مربی یا کوچ مراجعه می کنند، برای حل مشکلات و چالش های خود و کسب و کارشان ممکن است اطلاعات شخصی زیادی از خود و تجارت شان در اختیار مربی قرار دهند. در چنین شرایطی رازداری مربی یک امر حساس و مهم به شمار می رود. بهترین کار این است اطلاعات فرد مراجعه کننده به شخص دیگری گفته نشود و یا در جایی دیگر بیان نشود. چون هم شاید از نظر حرفه ای این کار درست نباشد و هم فرد مقابل از این کار خوشش نیاید. مسلما اگر مربی رازدار نباشد و افراد این را متوجه شوند، دیگر علاقه ای به شرکت در فرآیند کوچینگ نخواهند داشت. بنابراین باید در این زمینه بسیار حساس بود.

5.      اخلاق حرفه ای

در دنیای تجارت و کسب و کار گاها اولین برخورد ها معامله ها را یا شکل می دهند و یا کنسل می کنند. اخلاق حرفه ای برای فردی که آموزش دهنده است، به او اعتبار بالایی می بخشد. در این زمینه یک فرد کوچ باید بداند که اخلاق حرفه ای فقط طرز برخورد صحیح نبوده و چند مورد را در نظر بگیرد که شامل مواردی مانند، داشتن دانش تخصصی در حوزه کاری، صداقت در کار، مسئولیت پذیری در قبال افراد، انضباط شخصی و غیره می شود. بنابراین وقتی بتوانید بصورت حرفه ای در حرفه ی خود ظاهر شوید، افراد اعتماد بیشتری به شما خواهند کرد و به شکل موثرتری هم به حرف هایتان گوش خواهند داد.

6.      سوالات قدرتمند

یکی از قدرتمندترین مهارت های کوچینگ و ابزارهای جمع آوری اطلاعات و همچنین برقراری ارتباط با دیگران سوال پرسیدن می باشد. یک کوچ بدون پرسیدن سوالات مرتبط و صحیح نمی تواند ارتباط درستی با طرف مقابل خود داشته باشد و همچنین سرنخ های اصلی مشکل را هم پیدا نخواهد کرد. در اصل هدف از سوال پرسیدن این است که به اطلاعات دقیق و کاملی از مشکل طرف مقابل دست پیدا کنیم. همچنین این کار باعث خواهد شد که در طی جلسه افراد شرکت کننده تمرکز بیشتری داشته باشند. وقتی از شخصی سوالی پرسیده می شود، مثلا امروز چند شنبه است؟ ذهن او هر کجا باشد، تمرکز خود را بر این سوال گذاشته و از فکر کردن در مورد سایر موارد دست بر خواهد داشت.

بنابراین با پرسیدن سوالات خوب و قدرتمند هم ریشه مشکلات و چالش ها را حل کنید، هم تمرکز افراد را در حین جلسه افزایش دهید و هم به برقراری ارتباط موثر کمک کنید.

7.      مهارت سخنوری

یکی از مهارت های کوچینگ که می تواند بسیار موثر هم باشد، سخنوری است. همه ما سخنرانی های آتشین هیتلر را شنیده ایم و خیلی وقت ها با همان گفته ها به وجد آمده ایم. چرا که هیتلر حرف هایش را بسیار جدی و پرانرژی انتقال میداد. این باعث می شد تاثیرگذاری آن حرف ها بسیار بیشتر باشد. یک سخنرانی خوب و موثر گفته های معمولی را بسیار بهتر نشان می دهد. بنابراین یک کوچ باید بر این مورد تمرکز داشته باشد که چطور می تواند حرف ها و راهکارهایش را موثرتر انتقال دهد. لحن گفتنش چطور باشد تا ارتباط بهتری شکل گیرد. از چه ادبیاتی برای صحبت کردن استفاده کند، بهتر است.

کلام پایانی

یکی از اصلی ترین تمایز افراد موفق در جامعه با بقیه در این است که موفق ها دارای مهارت هایی هستند که بقیه آنها را نمی دانند. چرا یک جراح درآمد بالایی دارد؟ چون هر کسی مهارتش را بلد نیست. این در همه زمینه ها صدق می کند. اگر میخواهید در زمینه کوچینگ فرد موفقی باشید، باید مهارت های کوچینگ را در خود بسازید. ساختن آنها تنها به تلاش و پشتکار روزانه شما بستگی دارد. و اگر افرادی دارای آن مهارت ها هستند، قطعا شما هم میتوانید. ما در این بخش به برخی از آنها اشاره کردیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشند. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید و اگر نیاز به راهنمایی داشتید، حتما با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مهارت های کوچینگ چطور در وجود یک کوچ شکل می گیرند؟

همانطور که یک ورزشکار با تکرار و تمرین روزانه به استاد و حرفه ای تبدیل می شود، مهارت های کوچینگ هم به این صورت در وجود ما نهادینه می شوند.

هر مهارت کوچینگ چقدر طول می کشد تا یاد گرفته شود؟
Hello World ...

در آخر شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصان خانه کوچینگ در ارتباط باشید.

همچنین میتوانید برای ثبت نام و خرید دوره های کوچینگ خانه کوچینگ با دکتر علیرضا فیروزی صفحات زیر را مشاهده نمایید.

مشاوره رایگان

یک جلسه مشاوره رایگان آموزش کوچینگ هدیه ما به شما:)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *