مبانی کوچینگ

فهرست مطلب

امروزه در دنیایی در حال زندگی هستیم که به سرعت در حال تغییر است. شما با تکنیک ها و اصول قدیمی نمیتوانید صاحب کسب و کارها و ایده های جدید شوید. کار اصلی ما این است دراین دوره استاد تغییر و دگرگونی باشیم، نه قربانی آن. و مهمترین تغییری که با آن روبرو هستیم، تغییر درونی است. چرا که وقتی از درون تغییر می کنیم، همه چیز به سادگی اتفاق می افتد. در این زمینه مبانی کوچینگ و یادگیری اصول و تکنیک های کوچینگ می تواند گامی اساسی و ضروری باشد. کوچینگ یک فرایند همکاری است که به افراد و گروه‌ها کمک می‌کند تا بر روی اهدافشان تمرکز کنند، موانع را شناسایی و از طریق استراتژی‌های مناسب آن‌ها را برطرف کنند. در واقع، کوچینگ به افراد امکان می‌دهد تا بهترین نسخه خود را کشف کرده و عملکرد و عملکرد خود را بهبود بخشند. ما در این بخش مهمترین مبانی کوچینگ را به شما یاد خواهیم داد تا بدانید چه قدم هایی را باید بردارید.

چرا مبانی کوچینگ

می گویند در دوره ای در یک سرزمین قحطی و خشکسالی آمده بود. همه مردم دور هم جمع شدند تا برای بارش باران دعا کنند. اما تنها یک نفر از آن هزاران نفر با خود چتر برده بود. در دنیا موفقیت و توسعه فردی هم به همین صورت است. همه می خواهند موفق شوند. همه میخواهند مردم از آنها به خوبی یاد کند، اما افراد بسیار کمی کارهای مورد نیاز در این زمینه را قدم به قدم بر میدارند. متاسفانه ما امروزه درگیر در شبکه های اجتماعی هستیم که دم از موفقیت می زنند و افراد زیادی از مطالب آنها استفاده می کنند. اما هیچ کس موفق نمی شود. چرا؟ چون آنها قدم به قدم شما را با این موضوع آشنا نمی کنند. نیچه می گوید کسی که میخواهد یاد بگیرد یک روز پرواز کند، ابتدا باید یاد بگیرد که بایستد و راه برود و بدود و بالا برود و در نهایت برقصد. شما نمی توانید مستقیما به قصد پرواز کردن، پرواز کنید.

مبانی کوچینگ هم به همین منظور مهم هستند. باید آنها را یاد گرفت و به کار برد و در مراحل بعدی به فکر برداشتن قدم های بزرگ تر بود.

اصول و تکنیک های کوچینگ باید چه کمکی به من کند؟

در زندگی امروزی مردم میخواهند مبانی کوچینگ را یاد بگیرند تا پول بیشتری در بیاورند. در زمان کمتر بهره وری بیشتری داشته باشند. گاها میخواهند ارتباطات بهتری با خانواده، همسر، دوستان و مشتری های خود داشته باشند. دوست دارند با یادگرفتن این اصول احساس بهتری از زندگی روزمره خود داشته باشند و کیفیت زندگی که دارند را بالاتر برده و راحت تر مشکلات خود را حل کنند در یک کلام میخواهند سریع تر و راحت تر به اهداف خود برسند. بنابراین اگر دوست دارید یک کوچ باشید و نیاز به یادگیری مبانی کوچینگ به این خاطر دارید، باید این موارد را در نظر داشته باشید و به مردم در دستیابی به آنها کمک نمایید.

چه کسانی باید مبانی کوچینگ را یاد بگیرند؟

  • کوچ هایی که می خواهند به شکل اصولی تری فرایند کوچینگ را انجام دهند.
  • مدیران کسب و کار که می خواهند مهارت های کوچینگ را در خود تقویت کنند
  • متخصصان توسعه سازمان ها
  • متخصصان منابع انسانی

بررسی اصول و تکنیک‌های کوچینگ

در این بخش به بررسی مهمترین مبانی کوچینگ خواهیم پرداخت.

1.      مهارت های ارتباطی

می گویند 85 درصد از دستاوردها و موفقیت های هر کس از رهگذر ارتباطات او به دست می آید. باید یک کوچ دارای مهارت های ارتباطی قوی مانند گوش دادن و شنوا بودن و تشویق کردن و مباحث مربوط به این زمینه باشد. چرا که یک مربی و کوچ در فرایند کوچینگ با نفرات زیادی سروکار خواهد داشت. این افراد دارای خصوصیات اخلاقی و شخصیتی متفاوتی خواهند بود و شیوه ارتباط با هر کدام از آنها هم متفاوت خواهد بود. بنابراین در اولین اصل از مبانی کوچینگ باید بر تقویت مهارت های ارتباطی کار کرد.

باید این را هم متذکر شد که برقراری یک ارتباط خوب و موثر برای کوچ باید مقدم بر فرایند کوچینگ باشد. چرا که وقتی ارتباط موثر و خوبی بین دو طرف شکل گیرد، آموزش ها هم بسیار موثرتر و قابل پذیرش تر خواهند بود.

2.      داشتن هدفی مشخص در این زمینه

در بخش بعدی باید کوچ بر دارای اهداف خاصی قبل از اجرای فرایند کوچینگ باشد. چون تمرکز او بر منتی یا شخصی است که نیاز به آموزش های کوچینگ دارد. در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشتیاق منتی
  • اهداف و آرزوهای منتی
  • نواقص شخصیتی و قابل اصلاح منتی
  • لیست کارهایی که باید منتی آنها را انجام دهد.

مارشال گلداسمیت در این زمینه می گوید که هدف از کوچینگ کمک به رهبران موفق در دستیابی به تغییرات مثبت و درازمدت در رفتار خود و تیم شان است.

در نهایت یک کوچ دارای اهداف از قبل تعیین شده ای است که در راس آنها این است که چطور کمک کند افرادی که به او مراجعه کرده اند به اهداف و آرزوهای خود برسند. در مرحله بعدی باید به افزایش خودآگاهی آنها کمک کند و موانع پیش روی آنها را با دادن مشاوره های موثر از میان بردارد و در نهایت پتانسیل های نهفته آنها را کشف کند و به خودشان نشان دهد.

3.      انگیزه بخش بودن

یکی دیگر از مهمترین مهارت های یک کوچ انگیزه بخش بودن اوست. شما باید انگیزه داشته باشید تا بتوانید آن را به دیگران انتقال بدهید. چرا که انسان ها نمی توانند به دیگران چیزی بدهند که خود ندارند. اگر توانایی انگیزه بخشی نداشته باشید، نمی توانید به طور موثری بر دیگران تاثیر بگذارید. در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به افراد انگیزه تغییر یا عمل کردن را بدهد
  • باور به توانایی های خود
  • و غیره

4.      خودمدیریتی

یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای یک کوچ خودمدیریتی است. باید فردی کنجکاو و فروتن باشد. باید بتواند در ابتدا خود را به درستی مدیریت کند و بعد مدیریت دیگران را بر عهده بگیرد.

5.      تعیین مسیر برای افراد

از دیگر مبانی که در زمینه کوچینگ می توان به آنها اشاره کرد، این است که برای افراد مراجعه کننده بتوان مسیری مشخص تعیین کرد که دارای مقصد و نتایج واضحی باشد. این قدم به افراد کمک می کند قدم های خود را با اطمینان بردارند و از اینکه می دانند قرار است به چه چیزی برسند، بهتر عمل خواهند کرد. از آنجایی که همیشه می گویند وضوح در انسان قدرت می آفریند، تعیین مسیر مشخص برای افراد قوت قلبی خواهد بود که در فرایند کوچینگ جدی تر باشند و بهتر به دستورالعمل های کوچ گوش دهند.

چگونه موفقیت یک کوچ در فرایند کوچینگ بررسی می شود؟

گاها این سوال پیش می آید که چطور می توان موفقیت یک کوچ را ارزیابی کرد. در این زمینه باید به دستاوردها و افراد شرکت کننده بعد از فرایند کوچینگ نگاه کرد. اگر افرادی که زیرنظر کوچ بوده اند، به اهداف و برنامه های خود دست پیدا کرده باشند، بنابراین کوچ در این زمینه موفق عمل کرده است. در غیر اینصورت نمی توان موفقیتی برای او در نظر گرفت.

کلام پایانی

مبانی کوچینگ و صحبت از آنها می تواند بسیار وسیع باشد. چرا که ما انواع مختلف کوچینگ داریم که بر مباحث خاصی تمرکز دارند. امروزه کوچینگ در کشورهایی مانند آمریکا و کشورهای اروپایی بسیار گسترده بوده و از آن برای بهبود وضعیت افراد و سازمان ها و کسب و کارها به بهترین شکل ممکن استفاده می شود. در کشور ما هم اهمیت خاصی به این موضوع داده شده و افراد زیادی در این زمینه فعال هستند. اگر بخواهید یک کوچ موثر باشید باید در ابتدا به مبانی کوچینگ توجه داشته باشید که ما در این بخش به برخی از آنها اشاره کردیم. امیدواریم مطالب ارائه شده در این بخش برای شما مفید باشد.

حتما نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در این زمینه حتما با ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

مبانی کوچینگ چیست؟

همکاری با اینفلوئنسرها نیازمند انتخاب مناسب و تطابق با برند شما است. باید با دقت این انتخاب را انجام دهید.

چه فوایدی در استفاده از مبانی کوچینگ وجود دارد؟
Hello World ...
آیا مبانی کوچینگ فقط در حوزه های کاری موثر می باشد یا در زندگی شخصی نیز قابل استفاده است؟
Hello World ...

در آخر شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصان خانه کوچینگ در ارتباط باشید.

همچنین میتوانید برای ثبت نام و خرید دوره های کوچینگ خانه کوچینگ با دکتر علیرضا فیروزی صفحات زیر را مشاهده نمایید.

مشاوره رایگان

یک جلسه مشاوره رایگان آموزش کوچینگ هدیه ما به شما:)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *