فهرست مطلب

ایجاد تجربه برندی برای جذب و نگهداری مشتریان ارتباط

شما چقدر بر اساس تجربه برند و بازاریابی حسی محصولات مورد نظر خود را خریداری می کنید؟ فکر می کنید این روش چقدر بر میزان فروش شما تاثیرگذار است؟ امروزه تجربه برند و ارتباط گرفتن مشتریان با برند به یکی از مهمترین اهداف کمپانی ها و شرکت های بزرگ در دنیا تبدیل شده است. بطور مثال همه ما شرکت اپل را می شناسیم و کم و بیش از برخی از محصولات آن استفاده کرده ایم. بیشتر کاربرانی که از محصولات این کمپانی استفاده می کنند، علاقمند این هستند که به استفاده از محصولات این شرکت ادامه دهند.

چرا کاربران و مشتریان دوست دارند دوباره از خدمات و محصولات یک شرکت استفاده کنند؟ چطور میتوان در کسب و کار خود به تجربه برند دست پیدا کرد؟ در این بخش به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت. این موضوع یکی از موضوعات مهم در دنیای کسب و کار به شمار می رود. بنابراین اگر دارای برندی هستید که میخواهید بزرگ شود، توصیه میکنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

تجربه برند چیست؟

در اصل تجربه برند حس و رضایت ماندگاری است که مشتری بعد از استفاده از خدمات شما به آن دست پیدا می کند. وقتی تجربه برند در مشتری شکل می گیرد، علاقمند به استفاده از سایر محصولات شما هم می شود. در تجربه برند، احساسات مشتری است که درگیر می شود و به لحاظ احساسی حس خوبی به برند شما پیدا می کند. این احساس را می تواند از کیفیت بالای محصول یا قیمت مناسب آن و یا سرعت در ارائه خدمات و حتی بسته بندی شیک و زیبای آن به دست آورد. نکته مهم در این زمینه این است که امروزه بیشتر مردم برایشان مهم است که از چه برندی خدمات خود را دریافت کنند. بنابراین اگر صاحب کسب و کار هستید، باید به ایجاد تجربه برند در بین مشتریان خود فکر کنید و راه هایی را پیدا کنید که این کار برای مشتری های شما صورت گیرد.

 

 

تجربه برند چطور شکل می گیرد؟

اگر در کار فروش هستید، می توانید این کار را با بازاریابی حسی انجام دهید. بازاریابی حسی شامل مواردی می شود که حس خوبی به مشتری در استفاده از خدمات شما می دهد. بطور مثال فضای خوب یک رستوران و کیفیت بالای غذاهای آن می تواند باعث شود هم خودتان برای دفعات بعدی به آنجا مراجعه کنید و هم دوستان خود را تشویق کنید که برای خوردن غذا به آنجا بروند. یا لباس های باکیفیت یک فروشگاه و برخورد خوب فروشنده شما را به یک مشتری وفادار برای آن فروشگاه تبدیل می کند. این موارد در دسته بازاریابی حسی قرار می گیرند.

بنابراین بازاریابی حسی به شما کمک می کند تا افراد بیشتری را به استفاده از خدمات خود سوق دهید. این موردی بود که کمپانی اپل در ابتدای کار خود به آن دقت زیادی داشت. وقتی اپل شروع به ساخت محصولاتی مانند اپل 2 و 3 کرد؛ حاضر نبود آن را در فروشگاه های معمولی و بین سایر محصولات قرار دهد. آنها شروع به راه اندازی فروشگاه های مخصوص خود کردند تا مشتری فقط با محصولات آنها در ارتباط باشد و بهترین حس ممکن را از برخورد با محصولات این شرکت بدست بیارود. همچنان که امروز هم می بینیم در همه کشورهای دنیا فروشگاه های اپل وجود دارند که خود خدمات و محصولات شان را به مشتری ها ارائه می کنند. بنابراین بازاریابی حسی به تجربه برند شما کمک خواهد کرد.

تاثیر تجربه برند در میزان فروش

در آمریکا زمانی کمپانی پپسی آزمایشی انجام داد بنام پپسی چلنج. در این آزمایش گروهی از مردم را انتخاب کردند و به هر کدام دو شیشه نوشابه دادند که میل کنند. بعد از مصرف هر دو شیشه نوشابه از شرکت کنندگان سوال میشد که کدامیک از نوشابه ها بهتر بود؟ 50 درصد از آنها نوشابه اول را انتخاب میکردند و 50 درصد دومی نوشابه دوم. حالا این دو نوشابه یکی برای برند کوکاکولا بود و دومی برای برند پپسی. بنابراین با این شرایط باید 50 درصد بازار فروش نوشابه دست پپسی می بود. اما وقتی از همان شرکت کننده ها پرسیده می شد که علاقمند به خرید نوشابه از چه برندی هستند؟ 75 درصد از آنها برند کوکاکولا را انتخاب میکردند.

بنابراین این مثال باید اهمیت برندسازی را به شما نشان دهد و اینکه چرا کمپانی ها هزینه زیادی برای برندسازی انجام می دهند. در همین زمینه در کشور ما واردات آیفون 14 ممنوع و حتی این موبایل رجیستر هم نمی شود، اما بالای 700 هزار دستگاه فعال از این مدل در کشور ما فعال است. چرا با وجود تحریم های اپلیکیشن های ایرانی توسط اپل و مشکلات و هزینه های بالای رجیستر باز مردم دوست دارند موبایل آیفون خریداری کنند؟ این مستقیما به تجربه برند برمیگردد.

 

 

چطور تجربه برند در کسب و کار خود بسازیم؟

اگر بخواهید در ذهن مشتری های خود ماندگار شوید و مردم علاقمند به برند شما باشند، باید کارهای خاصی را انجام دهید که ما در این بخش به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

1.      ارتباط با احساسات و ارزش های مشتریان

در اولین قدم باید به مشتریان خود اهمیت دهید و ببینید از لحاظ احساسی چه انتظاری از برند شما دارند؟ بطور مثال چرا در کشور ما برند اسنپ با استارت اولیه خود محبوبیت زیادی به دست آورد؟ چون دقیقا چیزی را ارائه کرد که مشتری ها نسبت به آن احساس خوبی داشتند. با داشتن یک موبایل در هر کجایی که هستید، نزدیک ترین تاکسی را با بهترین قیمت برای مقصد خود پیدا کنید. آیا استفاده از این سرویس بهتر از آژانس های تاکسی نیست؟

2.      متمایز از رقبا عمل کنید

معمولا تجربه برند با تمایز به دست می آید. اگر قرار باشد همان خدمات و محصولاتی را ارائه دهید که رقبای شما در حال ارائه آنها هستند، مشتری به خرید محصولات از برند شما قانع نخواهد شد. تمام برندهای معروف در دنیا به این شکل بوده اند. بطور مثال در ایران برند آیس پک در ایران با ارائه بستنی به شکل نوین و با روشی منحصر به فرد در دوران استارت خود به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کرد و در کمتر از 6 ماه بالای 100 نمایندگی در ایران به متقاضیان فروخت. خدمات منحصر به فرد شما نشان می دهد که در بازار واقعا حرفی برای گفتن دارید.

3.      ایجاد ارتباط عمیق با مشتریان

نکته مهم بعدی این است که تجربه برند به راحتی به دست نمی آید. شما باید سالها در بازار باشید و با مشتری ها ارتباط برقرار کنید. مشتری ها با مرور زمان به شما اعتماد خواهند کرد. همه ما برند دیجی کالا را می شناسیم و حتی برای خیلی از خریدهای اینترنتی خود مستقیما بدون بررسی رقبا به آن مراجعه می کنیم. اما این برند از سال 2006 در بازار تجارت دیجیتال مشغول به فعالیت بوده و 17 سال در حال ارائه خدمات به مردم بوده است. بنابراین طبیعی است که 90 درصد از خریدهای اینترنتی کشور را با 70 میلیون بازدید در ماه به خود اختصاص دهد.

4.      انتقال ارزش‌ها و هویت برند به شکل حسی

مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در بیشتر موارد ما با احساسات خود تصمیم به خرید می گیریم. بنابراین اگر بتوانید احساسات مشتری ها را درگیر برند خود کنید، آنها از شما خرید خواهند کرد. نکته مهمی که باید در این زمینه بدانید این است که وقتی ارتباط احساسی مشتری با برند شما شکل گرفت، محصولات و خدمات جدید شما راحت تر مورد قبول واقع خواهند شد. بطور مثال ما میدانیم کیفیت موبایل های آیفون بالاست، بنابراین وقتی اپل محصول دیگری را هم تولید و روانه بازار کند، بدون حتی استفاده از آن فکر میکنیم از کیفیت بالایی برخوردار است.

کلام پایانی

تجربه برند و بازاریابی حسی ارتباط نزدیکی با هم دارند. بازاریابی حسی کمک می کند تا مشتری شما به تجربه برند دست پیدا کند. به این صورت که وقتی حس خوبی از خدمات و محصولات شما به مشتری دست داد، ناخوداگاه علاقمند به خرید دوباره از برندتان خواهد شد. بنابراین در اولین قدم باید به احساسات و نیاز مشتری دقت کنید و افرادی را در بخش فروش استخدام کنید که در این زمینه به خوبی آموزش دیده باشند. این کار در بلند مدت مشتریان وفادار زیادی را به سمت برند شما روانه خواهد کرد. ما در این بخش سعی کردیم اهمیت موضوع تجربه برند و نحوه ایجاد آن را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

بازاریابی حسی چقدر در افزایش فروش موثر است؟

مسلما می توانید این سوال را از تجربه های قبلی خود در استفاده از خدمات دیگران درک کنید. بطور مثال یک وبسایت با رابط کاربری مشتری پسند و طراحی زیبا شما بهتر جذب خود می کند. یا فضای کاری دلنشین و برخورد مناسب فروشنده های یک برند حس خوبی در شما برای استفاده از خدمات آنها به وجود می آورد.

تجربه برند چطور در مشتری صورت می گیرد؟

تجربه برند از اولین برخورد مشتری با محصولات و خدمات شما شکل میگیرد و در طول مسیر ادامه پیدا می کند. اگر کیفیت خدمات و محصولات شما رضایت بخش باشد این تجربه مثبت بوده و به افزایش فروش منجر خواهد شد.

در آخر شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصان خانه کوچینگ در ارتباط باشید.

همچنین میتوانید برای ثبت نام و خرید دوره های کوچینگ خانه کوچینگ با دکتر علیرضا فیروزی صفحات زیر را مشاهده نمایید.

مشاوره رایگان

یک جلسه مشاوره رایگان آموزش کوچینگ هدیه ما به شما:)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *