5 تا از مدل های کوچینگ
مدل های کوچینگ به ما کمک می کنند تا مداخله مربیگری را بهتر درک کنیم. بیشتر افرادی که به صورت حرفه ای کار می کنند و یا افرادی که در سمت های پشتیبانی هستند خواه مدیر یا مربی باشند، همه ی این افراد این مدل ها را درک می کنند. بسیاری از افراد از این نکته آگاه نیستند که تعدادی از مدل های اصلی کوچینگ وجود دارد که با یکدیگر تفاوت دارد و می تواند توسط مربی مورد استفاده قرار گیرد. یک مربی مطمئنا به دنبال این است که مدلی را انتخاب کند تا با نیاز های مراجعه کننده ی او مطابقت داشته باشد. بیاید نگاهی به برخی از این مدل های مربیگری بیندازیم.
مجموعه آموزش های رایگان و کاربردی در سایت دکتر علیرضا فیروزی که زندگی شخصی و حرفه ای شما را متحول میکند : 
آموزش مدیریت و رهبری کسب و کار 
آموزش روش های مذاکره کردن و برقراری ارتباط موثر 
آموزش کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ 

بهترین مدل های کوچینگ

 

1.مدل مربیگری GROW

این مدل یکی از بهترین و شناخته شده ترین مدل های مربیگری است که توسط سر جان ویت مورم ایجاد شده است. مدل مربیگری GROW شامل چهار مرحله اصلی زیر است:
الف: هدف: این مرحله جایی است که مراجعه کننده ی شما اهداف زندگی شخصی و کاری خود را تعیین می کند. با انجام دادن این مرحله هدفی که می خواهید برای آن جلسه تشکیل دهید مشخص  می شود و این کار باعث می شود مکالمه بین شما و مراجعه کنندتان معنادار شود.
 
ب: واقعیت: پس از دستیابی به هدف، مربی می تواند با مراجعه کننده کشف کند که چه چیزی آنها  را به این مرحله رسانده است، چه چیزی را امتحان کرده اند، وضعیت فعلی از نظر مراجعه کننده چیست، چه موانعی در برابر آنها ایجاد شده است، چقدر مطمئن هستند.
 
انجام این کارها اطلاعات ارزشمندی را به مربی می دهد و تصویر کامل تری از وضعیت مراجعه کننده به او می دهد. همزمان با یادگیری واقعیت برای مراجعه کننده باعث آگاهی بیشتر و وضوح بیشتری برای او خواهد شد.
ج:: در این مرحله از مدل های کوچینگ پس از بررسی وضعیت مراجعه کننده، مربی می تواند از طریق سؤالاتی درباره ایده ها، رویکردها، رفتارها، زبان و فعالیت هایی که مراجعه کننده می تواند به آنها پاسخ دهد، آغاز کند.
غالبا مربی باعث می شود که مراجعه کننده تعدادی گزینه را مشخص کند و او برای مراجعه کننده پیامد های هر گزینه را تعیین کند. من خودم به عنوان مربی برای یادگیری مهارت ها، رفتارها و زبان مورد نیاز برای دستیابی به گزینه انتخابی خود با مراجعه کننده همکاری خواهم کرد.
د. بسته بندی: هنگامی که مراجعه کننده شما گزینه های مختلفی پیدا کرد، اکنون می تواند بهترین راه حل را انتخاب کرده و به آن متعهد شود. به عنوان یک مربی، باید اطمینان حاصل کنید که او از اقدامات خود پیروی کرده و از آگاهی مناسبی در مورد زمان، چگونگی و کجا برخوردار است.
این مدل مربیگری به شما این امکان را می دهد در هر مرحله طبق نیاز مراجعه کننده مجددا تجدید نظر کنید.
مدل های کوچینگ

2.مدل مربیگری OSKAR

این نوع مدل از مدل های اصلی کوچینگ از رویکرد تمرکز  solutions منشا گرفته است. مدل مربیگری OSKAR شامل یک چار چوب قدرتمند است که به منظور تمرکز بیشتر بر روی راه حل ها به جای مشکلات است. این مدل شامل پنچ مرحله اصلی است:

1 . نتیجه: در مرحله اول، شما باید اهداف بلند مدت مراجعه کننده خود و آنچه را که وی برای دستیابی به هدف خود می خواهد درک کنید. در این مرحله می توانید از او سؤالات مختلفی بپرسید تا درک کند که او از این جلسه مربیگری چه می خواهد و این کار به او در تجسم نتایج مطلوب کمک می کند.

2 . مقیاس گذاری: بعد از این که مراجعه کننده شما تصویری شفاف از نتایج مورد نظر خود داشته باشد، می توانید از تکنیک مقیاس گذاری (یعنی در مقیاس 1-10) استفاده کنید تا بفهمید مراجعه کننده ی شما در رابطه با اهداف فعلی خود در کجا قرار دارد.
3 . دانش-چگونه: در اینجا شما به مراجعه کننده خود کمک خواهید کرد تا مهارت ها یا کیفیت های مورد نیاز و راه حل های ایجاد منابع را درک کند. این مرحله، مرحله مهمی از مدل های کوچینگ است که برای تکمیل آن مربی به زمان بیشتری نیاز دارد.
4 . تایید و عمل: اکنون شما از طریق اظهارات مثبت، ذهن مراجعه کننده را تقویت می کنید و به او کمک می کنید تا بفهمد چه کارهایی را انجام داده است.
5 . نقد و بررسی: در این مرحله شما باید کل مراحل را در برابر اقدامات مورد نظر مراجعه کننده مرور کنید. بفهمید چه چیزی بهتر است و در مرحله بعد چه چیزهایی قابل تغییر است.

3.مدل CLEAR

این نوع از مدل های کوچینگ توسط پیتر هاوکنیز تهیه شده است که یک کلمه اختصاری کامل برای مراحل آن است که در زیر آورده شده است.
1 .  Contracting پیمانکاری: این اولین نکته از مدل مربیگری ‌CLEAR است که در آن شما به مراجعه کننده خود کمک خواهید کرد تا اهدافی را که می خواهد برای رسیدن به آنها بدست آورند را درک کند. درک صحیح از اهداف در این مرحله با تنظیم قوانین اساسی بحث ها و دامنه جلسه را باز می کند.
2 . Listening گوش دادن: در این مرحله شما به مراجعه کننده به منظور سنجش بیشترین مهارت ها و نقاط قوت وی گوش می دهید.
3 . Exploring کاوش: در اینجا به مراجعه کننده خود کمک خواهید کرد تا تأثیر اوضاع را بر روی آنها بفهمد. مراجعه کننده خود را به چالش بکشد تا در مورد امکانات بهتر آینده فکر کند.
4 . Action اقدام: در این مرحله،از مدل های اصلی کوچینگ شما به مراجعه کننده خود کمک خواهید کرد که یک اقدام مؤثر را برای خود انتخاب کند تا بتواند به جلو حرکت کند و به نتایج مطلوب برسد.
5 . Reviw نقد و بررسی: این آخرین نکته است که شما آنچه را که تا به امروز پوشش داده اید و همچنین تصمیماتی را که گرفته اید را تقویت می کنید. مراجعه کننده خود را تشویق کنید تا بازخورد خود را ارائه دهد تا بفهمد چه چیزی برای او مفید بوده و چه عواملی را می توانید تغییر دهید تا بهتر بتوانید جلسات مربیگری آینده را بهبود ببخشید.
مدل مربیگری CLEAR کاملا شبیه به مدل GROW است به جز اینکه دارای مراحل اضافی است.

4.مدل STEPPPA

 
احتمالا شما از یک نوع مدل از مدل های کوچینگ که شما را به سمت جلو سوق می دهد در مربیگری خود استفاده می کنید. به عنوان مثال، من این یکی را انتخاب می کنم چرا که با بقیه خیلی آشنا نیستم. این مدل STEPPPA نامیده می شود.دیدگاه کلی آن این است که رفتارها توسط احساسات هدایت می شوند، به این معنی که عمل توسط انگیزه عاطفی تحریک می شود.
به عنوان مربی، رفتارها توسط احساسات هدایت می شوند. خوب، من مطمئنا می توانم منطق را در آن ببینم.این بدان معناست که عمل توسط یک تعهد عاطفی تحریک می شود. در این مدل هر کدام از حروف مخفف یک چیز است.
S مخفف Subject است. موضوع مربیگری چیست؟ موضوع چیست یا هدف چیست؟
T مخفف Target است. هدفتان چیست؟ این چه چیزی است که شما می خواهید به آن برسید؟
E مخفف Emotion است. آیا هدف ارزش آن را دارد؟ یک سؤال، درست است؟
P مخفف Perception است. معنای هدف چیست؟ چگونه آن برای شما معنی دارد؟
P مخفف Plan است. چگونه به آن دست می یابید؟ برای رسیدن از نقطه A تا B چه کاری باید انجام دهید؟
P مخفف Pace است. چه زمانی می خواهید به این هدف برسید؟
A مخفف Act است. اقدامات مرحله به مرحله مورد نیاز است. آنها چیست؟

5.مدل مصاحبه انگیزشی

این نوع مدل از مدل های کوچینگ در واقع یک سبک از مربیگری و تغییر رفتار است. این مدل کمک می کند تا مراجعه کنندگان به کشف و برطرف کردن دوگانگی خود بپردازند و بهترین راه حل را پیدا کنند. این نوع مدل هدف محور است و بر روی حل تعارض داخلی و ایجاد تغییر، متمرکز است. این مدل کمک می کند تا مراجعه کننده ارزش های ذاتی خود و اهدافی را که با آن هماهنگ است را شناسایی کند و سپس رفتارهای خود را تراز کند. این شامل روند مربیگری مانند گوش دادن فعال و عدم قضاوت است.
مراحلی که در مدل مصاحبه انگیزشی طی می کنید شاید به یک مارپیچ شبیه باشد تا پله هایی که شما را به جلو ببرد. این مراحل عبارت اند از:
1 . ایجاد رابطه: خطوط ارتباطی خود را باز کنید و با دیگران در ارتباط باشید.
2 . ارزیابی آمادگی: ممکن است چند سؤال وجود داشته باشد. اینکه چقدر آماده هستید؟ چه مدت طول می کشد تا آماده تر شوید؟ اصلا شما چگونه می دانید که آماده هستید؟
3 . ارزیابی انگیزه و اعتماد به نفس شماست.
4 . شناسایی مشکل یا چالش و راه حل های ممکن است.
5 . شناسایی مراحل بعدی، اقدامات پیگیری است.
مدل های کوچینگ
سایر مدل های کوچینگ که باید در نظر بگیرید شامل:
بلوک حذف مربیگری: این مدل مربیگری زمانی کار می کند که فرد در برابر رشد مقاوم باشد و این امر باعث ایجاد انسداد می شود، که معمولا نتیجه ترس پنهان یا محدود کردن عقاید است.
مدل مربیگری نوآورانه: این نوع از مدل های مربیگری بر آزمایش، خلاقیت و نوآوری تمرکز می کند.
مدل 3 بعدی مربیگری: این نوع مدل از مدل های کوچینگ بر روی اینکه یک شخص چیست و چه چیزی می خواهد، کار می کند.
مدل تفکر بزرگتر: مربی فرضیات و تلاش های شخص را به چالش می کشد تا او را از منطقه راحتی خود بیرون بکشد و تفکر خود را گسترش دهد.
مدل مربیگری Shift: هنگامی که فرد قادر به تعیین چگونگی دستیابی به اهداف خود نیست، تغییر در تفکر می تواند کمک کند. مربی می تواند به یک فرد کمک کند تا قدم به عقب بگذارد و سپس به جلو حرکت کند.
هیچ کس الگوی صحیح یا غلطی ندارد، اما وقتی بتوانید از انواع مدل های اصلی کوچینگ خود برای محیط های مختلف استفاده کنید می بینید که بسیار مفید خواهد بود. البته استفاده از هر یک از این مدل های اصلی کوچینگ به مهارت های کوچینگ بستگی دارد و او براساس مشکل مراجعه کننده ی خود تشخیص می دهد که کدام مدل را برای انجام کارهای او بهتر است و او را سریع تر به هدفش نزدیک می کند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *