طرح کسب‌وکار سندی است که در آن اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت کسب‌وکار، دلایل امکان تحقق اهداف و برنامه‌هایی که برای رسیدن به اهداف سازمان و یا شرکت لازم است را نوشته است. درواقع طرح کسب‌وکار، جزئیات کسب‌وکار پیشنهادی مانند تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار مشتریان، رقبا، منابع تأمین مالی، تکنولوژی و غیره را ارائه می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر طرح کسب‌وکار از الف تا ی کسب‌وکار را نوشته است.

طرح کسب‌وکار برای چه کسانی کاربرد دارد؟

طرح کسب‌وکار برای آن دسته از افرادی است که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار بزرگ رادارند مناسب بوده، ولی اگر می‌خواهید به‌صورت فریلنسینگ کارکنید، اصلاً نیازی به طرح کسب‌وکار جهت ارائه ندارید. یک پروفایل خوب در لینکداین و یک وب‌سایت شخصی که بتواند به‌خوبی رزومه شمارا نشان دهد برای شما کافی است تا درآمدتان را افزایش دهید.

فواید نوشتن طرح کسب‌وکار

نوشتن طرح تجاری باعث پیشرفت در رشد کسب‌وکار خواهد شد همچنین با نوشتن این طرح درصد موفقیت در کسب‌وکار نیز بیشتر خواهد شد. نوشتن طرح کسب‌وکار کمک شایانی به شناسایی ریسک و مدیریت آن کرده و درنتیجه درصد شکست در آن کار را کاهش می‌دهد. اگر به دنبال جذب شریک یا سرمایه‌گذار یا تأمین مالی باشید، ابزار کلیدی جذب موارد گفته‌شده طرح مکتوب کسب‌وکار است. به نقل از مجله اکونومیست: نوشتن بیزینس پلن، احتمال راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی را تا ۱۵۲% افزایش می‌دهد.

دلیل نوشتن طرح کسب‌وکار

طرح-کسب-وکار”دلایل نوشتن طرح کسب و کار ” اولین و شاید مهم‌ترین دلیل نوشتن طرح کسب‌ و کار، بررسی امکان‌پذیری و توجیه‌پذیری انجام یک کسب‌وکاراست. پیش از هر کس دیگری این خود کارآفرین است که باید نسبت به سودآور بودن فرصت تجاری پیش رو اطمینان حاصل نماید. بیشتر کارآفرینان تصوری مبهم و کلی نسبت به خوب بودن یک فرصت دارند و به‌واسطه‌ی تعدد متغیرهایی که در فضای کسب‌وکار وجود دارد، ممکن است از برخی پارامترها غفلت نمایند، یا آن‌که توجه بیش‌ازاندازه بر بعضی جنبه‌ها باعث کم‌اهمیت دیدن سایر قسمت‌ها شود. مکتوب کردن اطلاعات کسب‌وکار در یک چهارچوب از پیش‌ تعیین‌شده امکان تحلیل جامع‌تر را برای کارآفرین پدید می‌آورد.

انواع طرح کسب‌وکار

طرح کسب‌وکار انواع مختلفی داشته که عبارت‌اند:کسب‌وکار ناب، استاندارد، نوپا یا استارتاپ، یک‌صفحه‌ای و غیره.

کسب‌وکار ناب:

همه کسب‌وکارها می‌توانند از طرح تجاری ناب برای مدیریت استراتژی، تاکتیک‌ها، ملاقات، ضرب‌الاجل‌ها، فعالیت‌ها و جریان نقدی استفاده کنند. طرح ناب سریع‌تر، آسان‌تر و کارآمدتر از یک طرح کسب‌وکار رسمی است چراکه شامل خلاصه، توصیف و جزئیات پس‌زمینه‌ای که شما، شرکا و کارکنانتان از قبل می‌دانید نمی‌شود. از سوی دیگر، این طرح شامل زمان‌های خاص و نقاط عطف و بودجه اختصاص داده‌شده برای رسیدن به آن‌ها است، به‌طوری‌که تیم شما بتواند با سرعت کافی پیش برود.

 استاندارد:

طرح تجاری استاندارد معمولاً برای زمانی است که یک کسب‌وکار نیاز به ارائه طرح خود به بانک، سرمایه‌گذار آینده‌نگر، فروشنده، شریک و یا کارمند دارد.

یک‌صفحه‌ای:

خلاصه‌ای یک‌صفحه‌ای که تنها شامل نکات برجسته و کاربردی برای ارائه یک مرور کلی و بسیار سریع از یک کسب‌وکار است. ممکن است که به‌طور خلاصه بازار هدف، پیشنهاد کسب‌وکار، نقاط عطف اصلی و پیش‌بینی‌های ضروری فروش تنها در یک صفحه آورده شوند. چنین خلاصه‌ای برای بانک‌ها، سرمایه‌گذاران بالقوه، فروشندگان، شرکا و کارمندان مفید است. طرح کسب‌وکار یک‌صفحه‌ای اوج کسب‌وکار نیز نامیده می‌شود.

چارچوب طرح کسب‌وکار

1.روند اجرائی

یک طرح برای رسیدن به موفقیت دارای چارچوب خاصی بوده که در آن باید زیروبم کسب‌وکار را مشخص کنید. یکی از مواردی که باید به آن بپردازید خلاصه روند اجرایی کسب‌وکار می‌باشد که در آن‌یک صفحه خلاصه درباره‌ی مأموریت، چشم‌انداز و هدف کسب‌وکار نوشته می‌شود.

2.هدف کسب‌وکار

دومین مورد از چارچوب کسب‌وکار بازار هدف کسب‌وکار می‌باشد. منظور از بازار هدف این است که محصولات شما برای چه کسانی در نظر گرفته‌شده است.

3.رقبا

سومین مورد از چارچوب کسب‌وکار رقبا هستند و شما باید رقبا را به همراه نقاط ضعف و قوتشان مشخص کنید و همچنین باید مزایای رقابتی خود را نیز مشخص کنید.

4.منابع انسانی

منابع انسانی یکی دیگر از چارچوب‎های طرح تجاری بوده و شما باید مشخص کنید که برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود به چه تعداد نیرو یا کارمند نیاز دارید و چه میزان به آن‌ها دستمزد پرداخت خواهید کرد و همین کارمندان باید چه مهارت‌هایی برای پیوستن به تیم شمارا داشته باشند.

5.فروشندگان و تأمین‌کنندگان

فروشندگان و تأمین‌کنندگان نیز یکی از چارچوب‌ها بوده و باید مشخص کنید که آیا برای اداره امور به منابع یا طرح‌های خارج از سازمان نیاز خواهید داشت؟ تأمین‌کنندگانی که به‌طورمعمول استفاده خواهید کرد کدم‌اند؟

6.نقش بازاریابی

کسی که طرح تجاری را می‌نویسد باید طرح بازاریابی هم برای فروش محصولات داشته باشد و همچنین راه ارتباطی بین مشتری و فروشنده را نیز مشخص کند.

7.استراتژی

بعد از موارد بالا، باید به استراتژی شروع کسب‌وکار بپردازید و باید مؤثرترین راه‌ها برای به انجام رسیدن کار را مشخص کنید.

8.موارد مالی

و در آخر باید به موارد مالی پرداخته شود؛ یعنی برای شروع کسب‌وکار چه مقدار پول لازم بوده و سوددهی شرکت را مشخص کنید.

اشتباهات رایج در نوشتن طرح کسب‌وکار

یکی از اشتباهات رایج در طرح تجاری تحقیق نکردن می‌باشد. به‌طورکلی موفقیت در طرح کسب‌وکار با تحقیق در مورد آن کسب‌وکار رابطه‌ی مستقیم دارد.

نقش بازار و رقبا در کسب‌وکار

بازار نقش مهمی در همه تجارت‌ها دارد. شما می‌توانید محصول خود را در تمام جهان عرضه کنید اما اگر کسی حاضر به خریدن آن نباشد چه فایده دارد؟ درنتیجه باید با واقعیت‌های بازار کنار بیایید و محصولی که مردم قادر به خرید آن نیستند و یا به آن احتیاجی ندارند را در بازار عرضه نکنید. برای اینکه بفهمید بازار توان کشش محصول موردنظر شمارا دارد یا نه بهتر است قبل از شروع کسب‌وکار آن را تست کنید. اگر قصد فروش محصولی را دارید، سعی کنید آن را در بازارهای محلی، از قبیل بازار کشاورزان یا بازار لوازم دست‌دوم و نمایشگاه‌های محلی بفروشید و یا بسته‌های کوچک را از طریق سایت‌های کوچک به فروش برسانید.

پیش‌بینی مالی

کارآفرین در هنگام شروع کسب‌وکار باید پیش‌بینی‌های مالی لازم را انجام دهد و به‌قول‌معروف به ته جیب خود نگاهی بیندازد. به‌طورکلی یک کارآفرین‌ در هزینه‌های مالی باید واقع‌گرا بوده و همه‌ی خرج‌های ریزودرشت کسب‌وکار را در نظر بگیرد. با این کار احتمال شکست آن خیلی کاهش می‌یابد.

زمان‌بندی

در طرح تجاری به زمان‌بندی و برنامه کاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت هیچ اشاره‌ای نشده است. به عبارتی انگار هیچ طرحی در کار نیست و کسب‌وکار قرار است یک‌شبه خلق شود. روشن است که شما باید در طرح کسب‌وکار، قدم‌های لازم برای عبور از هر مرحله و رسیدن به مرحله بعد را مشاهده کنید.

طرح تجاری مدل

طرح-کسب-وکار”طرح تجاری مدل” استفاده از طرح‌های تجاری مدل، بدون تطابق دادن با شرایط خاص در هر زمان و مکان و وضعیت. باید گفت هر طرح کسب‌وکار، حتی برای یک نوع کسب‌وکار، دارای ویژگی‌های خاص خود است که با توجه به موقعیت و زمان و مکان متغیر بوده و اگر از یک طرح تجاری آماده استفاده می‌کنید، لازم است این شرایط خاص را لحاظ کنید. تناقض و عدم هماهنگی در بخش‌های مختلف طرح که ممکن است ناشی از عدم دقت و وقت گذاشتن روی طرح و یا تهیه طرح توسط یک تیم ناهماهنگ بوده و یا صرفاً اطلاعات از جاهای مختلفی در کنار هم چیده شده باشند.

نتیجه

انجام فعالیت‌ها تبدیل ایده‌ها را به کسب‌وکارهای موفق و سودآور ممکن می‌سازد. شما قبلاً مدل کسب‌وکار خود را خلق کرده‌اید و حالا می‌خواهید یک مرحله جلوتر بروید. پس بهتر است دست‌به‌قلم شوید و شروع به نوشتن طرح کسب‌وکارتان کنید. به‌طورکلی یک طرح تجاری شامل برنامه‌ریزی‌مالی، عملیات، تجزیه‌وتحلیل رقبا، برنامه بازاریابی، شرح ویژگی‌های محصول، بیشینه فعالیت شرکت، بیانیه مأموریت و خلاصه اجرایی می‌باشد. شما می توانید سایر مقالات ما را در زمینه مدل و مدیریت کسب و کار از جمله راهکار برای رهبران کسب وکار در زمان بحران اقتصادی عادت‌های رهبری کسب و کارویژگی های مهم برای رهبری کسب و کار را مطالعه کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *