برنامه های توسعه فردی از جمله فرایندهای سازمان یافته هستند که عملکرد افراد را بررسی می کنند. این برنامه ها در زمینه ی کار، زندگی و تحصیل شخص به ایجاد تغییرات جدید می پردازد. با یادگیری روش های بهبود فردی می توان به شناخت خود و مدیریت و کنترل بر رفتار پرداخت. با یادگیری و بهبود فردی اهداف از هم تفکیک شده و برنامه ریزی های اصولی آن ها را در زندگی شخصی و سبک زندگی پیاده سازی خواهند کرد.
 
مجموعه آموزش های رایگان و کاربردی در سایت دکتر علیرضا فیروزی که زندگی شخصی و حرفه ای شما را متحول میکند : 
آموزش مدیریت و رهبری کسب و کار 
آموزش روش های مذاکره کردن و برقراری ارتباط موثر 
آموزش کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ 
 

با دستورات بهبود فردی چطور می توان تغییرات را در خود ایجاد کرد؟

  • توانایی های خود را بسنجید و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.
  • قابلیت و توانایی های خود را در راستای اجرای برنامه های بهبود فردی بکار گیرید.
  • برای اجرای برنامه های بهبود فردی میان برنامه های زندگی، تحصیلی و شغل هماهنگی ایجاد نمایید. اهداف کاری خود را به صورت یکپارچه و همه جانبه در این سه زمینه توسعه دهید، به گونه ای که یکدیگر را تقویت نمایند.
  • همواره فعال و هدفمند باشید و در دستیابی به آرمان های خود در بهبود فردی حریص باشید.
  • مستقل شوید و از وابستگی در امورات شخصی و حرفه ای خود جدا خودداری نمایید. وابستگی در موارد مختلف، مانع از پیشرفت خواهد شد تا جائیکه بدون کمک دیگر افراد نمی توانید قدمی بردارید.
  • مسئولیت و وظیفه ی رسیدن به اهداف در توسعه فردی را بر عهده بگیرید و پیشرفت هایی که حاصل می شود را ارزیابی نمایید.
  • پیشرفت و اجرای برنامه ها را به صورت هماهنگ پیش ببرید و بر روی مسأله ای خاص متمرکز نشوید.
  • دقت و زمان خود را صرف یک هدف والا نمایید و تعدّد اهداف در استراتژی های بهبود فردی نداشته باشید.
  • بهتر است بدانید با چه روشی بهتر می توانید آموزش ببینید، یا بهتر آموزش دهید. شناخت راهکارهای مؤثر در توسعه فردی به اجرای برنامه ها سرعت می بخشد.
  • اطلاعات خود را تحت هر شرایطی به روز رسانی کنید و با مطالعه، یادگیری و سطح دانش خود را افزایش دهید.

با بهبود فردی، فعالیت های شغلی خود را رونق بخشید

  1. شناسایی توانمندی های کارکنان و ایجاد روش هایی برای بهبود مهارت های آن ها.
  2. فرصت های شغلی را برای هر یک از کارکنان بسنجید و زمینه رشد فعالیت های سازمان در آن زمینه را فراهم آورید.
  3. اجرای برنامه یادگیری و بهبود فردی و شغلی کارکنان بصورت تخصصی.

مراجل یادگیری و بهبود فردی

گام اول شناخت توانایی ها

شناخت استعداد، توانمندی، سطح مهارت و غیره در افراد بسیار متفاوت است و می توان آن ها را با استفاده از ابزار MBTI (شخصیت شناسی منحصر به فرد) شناسایی کرد.

گام دوم تعریف اهداف

قطعا برای شروع برنامه بهبود فردی باید اهداف و چشم اندازهایی داشته باشید. این اهداف را با تعاریف دقیق مشخص نمایید و برای دستیابی به آن ها برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

گام سوم شناسایی راه های دسترسی

برای رسیدن به اهداف بهبود فردی باید روش های دستیابی صحیح را بیاموزید. این روش ها می توانند از طریق تغییرات در تفکرات، احساسات و یا رفتارهای شخصی حاصل شود.

مخاطبان یادگیری و بهبود فردی چه کسانی هستند؟

مدیران و افراد مختلف مخاطبان اصلی برای یادگیری و بهبود فردی محسوب می شوند.

  • افراد مختلف برای رشد و بالندگی نیاز به ایجاد تغییرات در زندگی روزمره ی خود دارند. شکست، ناکامی، درجا زدن و یا روزمرگی ممکن است از جمله دلایل برنامه ریزی برای بهبود فردی باشند. ذات انسان کمال طلب است و میل رسیدن به خواسته ها باعث ایجاد تحول در زندگی می شود. در همین راستا می توان با یادگیری و بهبود فردی در زمینه های شغلی، تحصیلی و زندگی شخصی تحولات بزرگی را به وجود آورد.
  • هدف از راه اندازی یک کسب و کار، رشد و توسعه و دست یافتن به درآمدهای زیاد است. در بازار داغ رقابتی این روزها، یادگیری و بهبود فردی می تواند کسب و کارها را حتی از شکست های حتمی نجات دهد. به دلیل تعریف اشتباه از اهداف و عدم وجود کارکانان متعهد برخی سازمان ها دچار افول و رکود اقتصادی می شوند. می توان با بررسی مشکلات و نیازهای کارکنان، در راستای بهبود و ارتقاء سطح عملکرد سازمان اقدام نمود. اهداف را بصورت شفاف مشخص نمایید و برای رسیدن به آن ها بهترین راهکار ها را ارائه نمایید.

روش های افراد موفق در عملی کردن برنامه های بهبود فردی

برای رسیدن به زندگی رویایی و دست یافتن به تحولات عظیم اهداف و آرزوهایتان را بنویسید. به مرور ایده پردازی کنید و با دقت بیشتری اقدام به فعالیت نمایید. خودتان را برای شروع دوی ماراتون آماده نمایید و از منفی بافی در این راه خودداری نمایید. با برنامه هایی که در سر دارید گامها را محکم بردارید و برای رسیدن به آن ها همت نمایید. دقت کنید زمان های مشخص شده را به کارهای دیگر اختصاص ندهید. با اجرای برنامه در زمان های خاص، خواهید دید که به مرور مقید به انجام فعالیت ها شده اید و دیگر دنباله بهانه تراشی نخواهید بود. توانایی های خود را قبول داشته باشید چرا که همه چیز به باورهایتان بستگی خواهد داشت. با ایمان قلبی و انگیزه ی کافی یادگیری و بهبود فردی را آغاز نمایید و در نظر داشته باشید که خواستن، توانستن است.

چند نکته عمومی در بهبود فردی

اگر می خواهید از امروز به بهبود و توسعه فردی در زندگی خود بپردازید و دقیقا نمی دانید از کجا باید شروع کرد نکات زیر را با دقت مطالعه نمایید:

  • هر روز مطالعه داشته باشید و اولویت را به علاقمندی ها اختصاص دهید.
  • سعی کنید با زبان و یا فرهنگ های مختلف آشنا شوید.
  • به تفریح و سرگرمی های جدید بپردازید و یا به سراغ کارهای هنری بروید (آشپزی، کوهنوردی، سفالگریف بدنسازی و غیره).
  • به دنبال یادگیری دانش و یا مهارت خاص بروید و در دوره های آموزشی مرتبط شرکت نمایید. این روش بهترین راه کار برای یادگیری دانش و آشنایی با افراد جدید خواهد بود.
  • هر روز صبح اتاق خوابتان را مرتب نمایید و اجازه دهید نور آفتاب کمی به اتاف بتابد. با ایجاد محیطی الهام بخش فضایی تازه به اتاق بدهید تا افکارتان فعال شوند.
  • نقاط قوت و ضعف خود را بنویسید و برای تقویت و مهار هر یک برنامه های خاصی را اجرا کنید تا به فردی توانمند تبدیل شوید.
  • صبح زود از خواب برخیزید و به ورزش بپردازید. روحیه ای که با سحرخیزی می گیرید تا شب شما را شاد و سرحال نگه خواهد داشت.
  • دست از راحت طلبی بکشید و کمی هم سختی را به تن بخرید. در هر حال تلاش کنید و از هدر رفتن زمان جلوگیری نمایید، قطعا بهترین نتایج را دریافت خواهید کرد.
  • با ترس های خود روبرو شوید و از اتفاقات نامعلوم هیچگاه نترسید. هر آنچه نشانه ی ترس است، از ضعف شما نشأت می گیرد که باید با آن روبرو شوید.
  • اهداف بزرگ در زمینه های مختلف زندگی خود تعیین کنید، زیرا انسان با هدف و امید به آینده به بقای خود ادامه می دهد. برای رشد اهداف خود خیال پردازی را هم چاشنی کار نمایید.
  • افرادی را که در زمینه های مختلف قبول دارید، الگوی خود قرار دهید و پیوسته در حال تکرار الگوهای مثبت باشید. این الگوهای رفتاری کم کم تبدیل به عادات اخلاقی شما می شوند که حرکت مثبتی در زندگیتان خواهد بود.
  • سعی کنید عادات بد را ترک نموده و برای ترک کامل سعی کنید تا 40 روز رفتار منفی را انجام ندهید. به وضوح خواهید دید که دیگر چنین خصلتی در شما نخواهد بود.
  • اخلاق و رفتارهای آرمانی را برای خود لیست کنید و طبق برنامه ی 40 روزه نیز در انجام آن ها مداومت کنید تا بخشی از شخصیتتان گردد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *