چگونه تیم سازی در سازمان می تواند شما را در رسیدن به اهداف سازمانی یاری کند؟ لازمه موفقیت در کسب و کار، شکل گیری تیمی توانمند است که قادر باشند در کنار یکدیگر مهارت های شغلی و فردی خود را تقویت کنند.
اگر رهبری کسب و کاری را به عهده دارید و هنوز از فواید تیم سازی اطلاع ندارید، این 6 مورد را بخوانید و پس از آن برای ایجاد یک تیم کارآمد اقدام کنید.

رازهای موفقیت یک سازمان را از تیم سازمان بپرسید!

چگونه یک سازمان موفق داشته باشیم؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال باید فکر کنید چگونه یک تیم موفق و قدرتمند داشته باشید. بیش از نیمی از موفقیت های یک سازمان در گروی تیم آن است.
آیا تاکنون به تیم سازی در سازمان و تاثیر آن در پیشرفت سازمان فکر کرده اید؟ برای ارتقای اهداف کسب و کار و رسیدن به مقاصد بالاتر در هر حوزه ای، بسیاری از افراد اقدام به تیم سازی می کنند؛
تیمی که با وظایف مختلف اما هدف یکسان در جهت پیشبرد اهداف کلی سازمان حرکت می کند. تصمیم گیری های کلیدی برای موفقیت هر چه بیشتر یک سازمان، نیازمند وجود یک تیم است. از همین رو تیم سازی در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند فواید زیادی برای یک تیم داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

با فواید تیم سازی در سازمان بیشتر آشنا شوید

این روزها بسیار عجیب به نظر می رسد که رهبر یک کسب و کار، برای موفقیت بیشتر و صعود به قله های موفقیت از اهمیت تیم سازی در سازمان غافل شود! به همین خاطر برای مدیریت کسب و کار قبل از هر چیزی باید با فواید و اهمیت تیم سازی آشنا شوید.
به عنوان مدیر تیم باید بدانید که تک روی و انجام همه کارها به تنهایی نه تنها نشانه قدرت شما نیست، بلکه نشان دهنده ضعف شما در تیم سازی است.
در انجام یک کار تیمی وظایف به یکدیگر مرتبط هستند و همگی در یک راستا در حرکت اند؛ بنابراین باید بدانید که تک روی هیچ شخصی را به موفقیت نمی رساند و برای پیشرفت یک سازمان، به افراد مختلف در قالب یک تیم نیازمندیم. برای درک بهتر و بیشتر این موضوع مهم بهتر است ابتدا با فواید تیم سازی در سازمان آشنا شوید.

مزایای تیم سازی

1. کار تیمی به سازمان جسارت و انگیزه می بخشد

یک رهبر و یا مدیر خودمحور را تصور کنید که قصد دارد تمام اقدامات لازم برای پیشرفت سازمانش را به تنهایی انجام دهد؛ درصد موفقیت این مدیر چقدر است؟!
مدیر موفق برای ارتقای سازمان و رسیدن به اهداف خود باید مسئولیت های مختلف را به افراد لایقی در یک تیم واگذار کنند؛ تنها در این صورت است که می توان به رشد فکری و پیشرفت بهتری رسید.
از طرفی دیگر کار تیمی قدرت ریسک پذیری سازمان شما را افزایش می دهد؛ سازمان می تواند انگیزه بالایی برای انجام فعالیت های خود داشته باشد اگر تیمی حاذق در آن شکل گرفته باشد.
بنابراین این موضوع را به خاطر بسپارید تا زمانی که شما به تنهایی مشغول به انجام کاری هستید ممکن است جسارت و یا انگیزه کافی برای فتح قله های بیشتر را نداشته باشید.
در صورتی که تیم سازی در سازمان این جسارت را به افراد مشغول در آن سازمان می دهد که به پشتوانه تیم قوی که در اختیار دارند، رویاهای بیشتری را محقق کنند.
اگر قدرت انتخاب، تصمیم گیری و رشد فکری بیشتری می خواهید، تنها یک تیمی که بر پایه اصول شکل گرفته است می تواند طی کردن این مسیر را برای شما هموارتر کند.

2. در کنار تیم رشد کنید تا به عنوان یک نیروی انسانی کارآمدتر شوید

به عنوان یک نیروی کار که در یک سازمان حضور دارید، وجود شما در یک تیم نه تنها به پیشرفت بیشتر تیم کمک می کند بلکه شما را در مسیر پیشرفت شخصی نیز هدایت می کند.
بنابراین اگر به دنبال رشد شخصی در سازمان خود هستید، از اهمیت حضور در تیم سازمانی غافل نشوید. فراموش نکنید که برای تبدیل شدن به یک انسان توانمند باید مهارت های زیادی را در وجود خود پرورش دهید.
آیا محدودیت زمانی و یا هزینه ای این اجازه را به ما می دهد که به بهبود مهارت های فردی خود بپردازیم؟ تنها با تیم سازی در سازمان و حضور در کنار این تیم است که می توانید مهارت های خود را تا جای ممکن افزایش دهید؛
شما می توانید از هم تیمی های خود یاد بگیرید و از این آموخته ها در جهت پیشرفت بیشتر خودتان و سازمان بهره ببرید.

تیم موفق

3. کوله بار تجربه هایتان را سنگین تر کنید

یکی دیگر از فواید تیم سازی در سازمان برای افراد حاضر در آن تیم، کسب تجربه های بیشتر و یادگیری است. همان طور که در عنوان قبلی نیز ذکر کردیم، برای موفقیت بیشتر به آموخته های بیشتری نیاز دارید.
بنابراین وجود یک تیم تجربیات دیگران را به شما منتقل می کند؛ تجربیاتی که می توانید از آن ها درس بگیرید و یا در جهت پیشرفت بیشتر خود از آن ها استفاده کنید.
اصل مهم برای حضور در یک تیم این است که دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهید؛ در این صورت آن ها نیز آموخته ها و تجربیات خودشان را به راحتی در اختیار شما می گذارند.
بدین ترتیب مسیر پیشرفت شخصی و همچنین پیشرفت تیمی بسیار هموارتر می شود. اگر سعی کنید در تیم سازمانی خود ایده، خلاقیت و تجربه های گوناگون خود را در کنار هم قرار دهید، نتیجه نهایی کار چیزی جز موفقیت بیشتر این تیم نخواهد بود.
تیم سازی انعطاف پذیری افراد تیم را به شدت افزایش می دهد و این همان چیزی است که برای رهبری کسب و کار به آن نیاز دارید.

4. با حضور در کنار یک تیم استرس زیادی نخواهید داشت

یکی دیگر از فواید تیم سازی در سازمان کاهش استرس افراد تیم است؛ این موضوع برای بهتر انجام شدن کارها و اهداف از اهمیت بالایی برخوردار است.
به عنوان مدیر یک کسب و کار احتمالا بارها با موضوعاتی مواجه شده اید که مجبور باشید خودتان به تنهایی آن را حل کنید؛ اما با تیم سازی سازمانی دیگر تنها نخواهید بود! حمایت و پشتیبانی از یکدیگر برای رسیدن به اهداف سازمانی یکی دیگر از اصول حضور در یک تیم است؛ بنابراین شما قرار نیست به تنهایی مشکلی را حل کنید.
در کار تیمی استرس، شکست ها و موفقیت ها بین تمام افراد تیم به میزان مساوی تقسیم می شود و این موضوع فشار عصبی و کاری را تا حد زیادی برای مدیران کسب و کار کاهش می دهد.
اگر نمی خواهید در یک زمان بر روی چند موضوع با محوریت مختلف تمرکز کنید، تیم سازی در سازمان به کمک شما خواهد آمد.

فواید تیم سازی

5. مسئولیت پذیر تر خواهید بود

یکی دیگر از فواید حضور در یک تیم سازمانی این است که از شما یک فرد مسئولیت پذیر می سازد. ممکن است فعالیتی که در یک تیم در حال انجام آن هستید متفاوت از دیگران باشد، اما نباید این نکته را فراموش کنید که انجام این اقدامات در نهایت برای رسیدن به اهدافی معین است.
بنابراین اقدامات همه افراد تیم به یکدیگر وابسته است و اگر شما مسئولیت خود را به خوبی انجام ندهید ممکن است در کار دیگر افراد نیز خللی وارد شود.
مسئولیت پذیری در سازمان یکی از فرهنگ های کار تیمی است و در واقع حضور در یک تیم می تواند به مرور زمان مهارت مسئولیت پذیری را در شما تقویت کند.
به خاطر داشته باشید که مهارت شغلی را شاید بتوانید در هر جای دیگری و به تنهایی کسب کنید، اما برای کسب برخی از مهارت های فردی مانند مسئولیت پذیری چیزی جز حضور در یک تیم سازمانی کمک کننده نخواهد بود.

6. با تیم سازی در سازمان، در محیط شادتری کار کنید و بازدهی بیشتری داشته باشید

چند درصد از افراد ترجیح می دهند که در محل کار خود با کسی جز خودشان در ارتباط نباشند؟! مسلما انجام فعالیت های انفرادی محیط کار را خسته کننده می کند و این می تواند رسیدن به اهداف سازمانی را به تعویق بیندازد.
اگر برای مدیریت و رهبری کسب و کار خود به دنبال بازدهی بیشتری هستید، باید محیطی شاد و پویا برای افراد حاضر در سازمان خود ایجاد کنید. اصول تیم سازی را یاد بگیرید و به افراد کمک کنید تا با حضور مفید در این تیم، بازدهی سازمان شما را افزایش دهند.
تیم سازمانی نباید به گونه ای باشد که افراد از حضور در این تیم و کار کردن در کنار آن ها فراری باشند! بلکه برای رسیدن به موفقیت های بیشتر باید قبل از هر چیزی بذر همدلی و اتحاد را در وجود افراد حاضر در تیم شکوفا کرد. حضور در یک تیم سازمانی شاد، روابط کاری را بهبود می بخشد و خلاقیت تیم را به مقدار خیلی زیادی افزایش می دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله کوچینگ سازمانی چیست و چه مزایایی دارد؟ را مطالعه نمایید.

مدیریت تیم

7. با تیم سازی در سازمان از موفقیت های خود مراقبت کنید

در این مقاله به 6 مورد از مهمترین فواید تیم سازی برای مدیریت و رهبری یک کسب و کار اشاره کردیم. در انتها این موضوع مهم را به خاطر بسپارید که موفقیت های سازمانی به راحتی به دست نمی آیند بنابراین باید از آن ها مراقبت کرد.
تک روی و انجام انفرادی تمامی فعالیت ها می تواند سرعت حرکت شما را کندتر کند. اگر می خواهید از تمامی موفقیت هایی که تاکنون در سازمان خود کسب کرده اید مراقبت کنید، باید تیم سازی در سازمان را جدی بگیرید و با ایجاد یک تیم که افراد آن دارای اهداف مشترکی هستند، انرژی بیشتری به سازمان خود تزریق کنید.

با استفاده از یک کوچ سازمانی می توانید در سازمان خود تیم قوی و پرانرژی تشکیل دهید. میتوانید از طریق این لینک اطلاعات بیشتر را بدست آورید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *