ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد اثرات تجارت خارجی بر روی موارد مختلف بحث کنیم. تجارت خارجی بر روی خیلی چیزها و خیلی از بخش‌ها در کشور اثر می‌گذارد که باهم آن‌ها را بررسی می‌کنیم. ازجمله اثراتی که تجارت خارجی دارد، می‌توان به نقش آن در رشد اقتصاد کشور اشاره کرد که بیشتر هم در کشورهای درحال‌توسعه شاهد آن هستیم.
 
مجموعه آموزش های رایگان و کاربردی در سایت دکتر علیرضا فیروزی که زندگی شخصی و حرفه ای شما را متحول میکند : 
آموزش مدیریت و هبری کسب و کار 
آموزش روش های مذاکره کردن و برقراری ارتباط موثر 
آموزش کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ 
 

تجارت خارجی چه کاربردی دارد؟

تجارت خارجی به‌عنوان یک ابزار برای جهانی‌شدن است و همچنین می‌توان از آن برای زمینه‌سازی رقابت‌های بین‌المللی و مشارکت کشورهای مختلف در فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرد.
با استفاده از تجارت خارجی و درآمدهایی که از طریق صادرات و واردات که طی این تجارت به دست می‌آید می‌توان به رونق‌بخش‌های صنعتی کمک کرد. همچنین باید این نکته را عنوان کرد که ظرفیت بخش‌های مختلف اقتصاد در ایجاد فرصت‌های شغلی محدود است و مسلماً یکی از راه‌هایی  که می‌تواند در ایجاد این فرصت‌های شغلی مثمر ثمر باشد همین تجارت خارجی است.

تجارت خارجی و افزایش ثروت کشورها؟!

بله درست است، امروزه در اکثر کشورهای درحال‌توسعه تجارت خارجی یک عامل بسیار مهم در رشد اقتصادی جهانی محسوب می‌شود که با استفاده و به‌کارگیری آن ثروت کشورها به‌طور غیرقابل‌تصوری افزایش پیداکرده است.
در چنین شرایطی اگر کشوری بتواند با استفاده از صادرات روند روبه رشدی را به دست آورد می‌تواند بازار داخلی قدرتمندی را ایجاد کند.
بسیاری از افرادی که اقتصاددان هستند بر این باورند که تجارت خارجی به‌نوعی موتور توسعه در جوامع امروزی است، به این دلیل که با تجارت خارجی می‌توان با توانمندی‌های اقتصادی سایر کشورها آشنا شد و از آن‌ها بهره گرفت.
در ادامه این مقاله به اثرات تجارت خارجی بر بخش‌های مختلف و همچنین جایگاه تجارت خارجی در ایران پرداخته و برای شما بیان می‌کنیم.
 

به نظر شما تجارت خارجی بر روی چه صنایعی می‌تواند اثر بگذارد و آن را رونق بخشد؟

در بخش زیر برای شما نام می‌بریم:

  • صنایع مواد غذایی
  • صنایع آشامیدنی
  • صنایع نساجی که شامل پوشاک و چرم است
  • صنایع چوب و محصولات آن
  • صنایع کاغذ و صحافی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع فلز و غیرفلز
  • صنایع ماشین‌آلات

خوب مشاهده کردید که تجارت خارجی بر روی خیلی از صنایع می‌تواند اثر گذاشته و باعث رونق و بهبود بخشیدن به کیفیت آن‌ها گردد.
 

اقتصاددانان در مورد اثرات تجارت خارجی چه نظراتی دارند؟

در این بخش از مقاله نظر یکی از اقتصاددانان را در مورد اثرات تجارت خارجی و مهم بودن تجارت خارجی مطرح می‌کنیم.
ریکاردو معتقد است که با رشد جمعیت اجاره به دلیل اصل قانون بازده افزایش می‌یابد و این در صورتی است که دستمزد واقعی همچنان ثابت است، سهم سود از کل درآمد ملی مدام کاهش پیدا می‌کند که این کاهش سود موجب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و رکود اقتصادی می‌شود. ریکاردو معتقد است که تجارت خارجی تنها راه جلوگیری از این امر است.
اقتصاددانان دیگری هم ازجمله: هکشر اوهلین، هابرلر، کوردن، اسپینکر، هالفمن و شومپیتر در مورد اثرات تجارت خارجی نظریاتی را مطرح کرده‌اند اما به دلیل مفهوم سنگین آن‌ها و خسته نشدن شما آن‌ها را بیان نمی‌کنیم ولی کلیت نظرات تمامی این اقتصاددانان به این مورداشاره دارد که یکی از اثرات مهم و بزرگ تجارت خارجی این است که طی این تجارت کالاهای جدید و روش‌های جدید تولید معرفی‌شده و به بازار جدیدی دسترسی پیدا می‌کنیم.
بله صحیح است، شما فکر کنید هیچ تجارت خارجی صورت نپذیرد آن موقع است که بسیاری از صنایع با شکست مواجه می‌شوند و روزبه‌روز دچار تورم می‌شویم که این خود زندگی را خیلی سخت می‌کند پس تجارت خارجی نقش مهمی در راحتی و بهبود زندگی یک فرد و یا یک کشور دارد.
خوب تا اینجای مقاله اثرات تجارت خارجی و نظریات مختلف را بررسی کردیم اما جالب است بدانید که افرادی هم وجود دارند که نظریات مخالفی در رابطه با تجارت خارجی دارند!
آن‌ها معتقدند که تجارت خارجی باعث به وجود آمدن دوگانگی اقتصادی و همچنین تقویت اثر تقلید می‌شود! اما هرچه به جلو پیش می‌رویم و با گسترش پیدا کردن روابط تجاری تعداد افرادی که با تجارت خارجی و اثرات مثبت آن موافق هستند بیشتر می‌گردد و تعداد مخالفین کاهش پیدا می‌کند.
 

تجارت خارجی

کشورها با بهره‌گیری از تجارت خارجی می‌توانند کالاهای خود را در حجم انبوه تولید کنند و آن‌ها را صادر کنند که این خود باعث می‌شود دیگر کشورها از ساختار تولید آن محصول مطلع شده که نتیجه آن دستیابی به دانش جهانی است پس این تجارت‌ها برای 35 کشور موجود درحال‌توسعه بسیار مفید و لازم است.
اما اگر همین سیاست در کشورهای توسعه‌یافته صورت بگیرد کاملاً اثری منفی دارد. حتماً این سؤال در ذهن شما شکل‌گرفته که چرا؟
خوب واضح است، در کشورهای توسعه‌یافته اگر میزان واردات بیشتر شود این امر موجب کاهش رشد اقتصادی آن کشور شده که این اصلاً جنبه‌ی صحیحی ندارد.
 
 

آیا تجارت خارجی در همه کشورها دارای اثرات یکسانی است؟

باید بگوییم که خیر، اثرات آن به دو مورد بستگی دارد، اول اینکه ما چه کشوری را برای تجارت انتخاب کنیم و دوم اینکه چه کالاهایی را برای تجارت در نظر بگیریم با توجه به این دو مورد می‌تواند دارای اثرات مختلفی باشد.
در پایان مقاله باید ذکر کنیم که هدفی که این مقاله از نوشتن این مطالب داشت این بود که اثرات تجارت خارجی را بر روی بخش‌های مختلف در یک کشور بررسی کند که اگر بخواهیم در انتهای این مقاله خلاصه‌ای از آن‌ها را بیان کنیم باید بگوییم که:

  • آن دسته از تجارت‌هایی که منجر به تولید محصولات جدید شده و باعث رونق بخشیدن به بازار می‌گردند.
  • آن دسته‌ای که باعث افزایش سرمایه می‌شوند.
  • آن دسته‌ای که دارای اثرات آموزشی بوده و باعث انتقال مهارت‌های جدید و تخصص می‌شوند.

 
خوب باهم اثرات تجارت خارجی را بررسی کردیم و اینکه تجارت خارجی تا چه میزان برای تمامی کشورها البته فقط آن دسته از کشورهایی که درحال‌توسعه می‌باشند مفید است و اگر این تجارت کمرنگ باشد به چه میزان می‌تواند شرایط اقتصادی را سخت کند. علاوه بر این‌ها اگر درآمدی که از طریق صادرات و واردات به دست می‌آید نباشد به چه میزان می‌تواند صنایع ما را تحت تأثیر قرار دهد.
 
گیج‌کننده که نبود؟ ما سعی کردیم در این مقاله به بیانی ساده‌تر مسائل پیچیده تجارت خارجی را برای شما عزیزان بیان کنیم که هم به‌خوبی متوجه مفهوم آن‌ها شده و هم کسل‌کننده نباشد، امیدوارم که برای شما هم همین‌طور بوده باشد.
jameabaz

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *