گوش دادن موثر یکی از مهارتهای اصلی است که هر کوچ باید در تقویت آن بکوشد. این مقاله به دنبال ارایه راهکارهایی برای تقویت مهارت گوش دادن موثر است.

هفت مرحله برای گوش دادن موثر وجود دارد:


1. بلندگو را در چشمان خود نگاه کنید


گوش دادن موثر نشان می دهد که شما توجه دارید و در واقع به آنچه آنها می گویند اهمیت می دهید. به هیچ وجه نباید به فعالیت های دیگری مانند پیام کوتاه ، خواندن ، نوشتن یا خیره شدن به تلویزیون بپردازید. روی مکالمه حاضر متمرکز باشید و بر این اساس سر تکان دهید تا به او بگویید که آنچه را که می گوید دریافت می کنید.


2. در گوش دادن موثر از ایجاد وقفه خودداری کنید و صبر کنید تا در زمان مناسب مداخله کنید


به گوینده اجازه دهید حرف خود را به پایان برساند. صبر کنید تا مکث قطع شود یا وضوح بیشتری را درخواست کنید. یک اشتباه بزرگ این است که قبل از اتمام سخنرانی سخنران ، با وقفه بپرید ، یک سوال بپرسید یا یک نظر بدهید. این می تواند بسیار ناامیدکننده باشد و باعث شود که سخنران از آنچه می خواستند بگوید فراموش نشود. وقفه ها می توانند دیواری بین بلندگو و شنونده ایجاد کرده و ارتباط موفقیت آمیز را دشوار کنند.


3. آماده گوش دادن باشید


ذهن و بدن خود را آرام کنید تا بتوانید اطلاعات را به صورت عینی دریافت کنید. با نفس عمیق کشیدن ذهن خود را از حواس پرتی پاک کنید. (حداقل سه بار دم و بازدم کنید.) به سمت بلندگو بپیچید و صاف بنشینید تا نشان دهید حضور و توجه دارید. درگیری فیزیکی شما همچنین پیامی را به ذهن شما می فرستد تا روی بلندگو تمرکز کنید.


مقاله مدل های کوچینگ را میتوانید از این لینک مطالعه نمایید.


4. در گوش دادن موثر بیاموزید ذهن خود را از سرگردانی دور نگه دارید


ذهن ناآموز به راحتی می تواند توسط سر و صدا ، اشیا تصادفی ، پچ پچ زمینه یا حتی افکار خود منحرف شود. ممکن است فکر کنید که در آن لحظه باید چه کارهایی انجام دهید. با این حال ، وقتی روی مکالمه متمرکز نیستید ، برای شخص دیگر کاملاً مشهود است.

ژورنالینگ موثرترین راه برای آموزش ذهن شما برای گوش دادن است. حداقل 20-30 دقیقه هر روز ساکت باشید و تمام سر و صدا و عوامل حواس پرتی را تنظیم کنید. سپس سوالی را از خود بپرسید که می خواهید در مورد زندگی یا حرفه خود پاسخ داده شود. بنشینید ، گوش دهید و پاسخ خود را در یک ژورنال ثبت کنید. به زودی یاد خواهید گرفت که چگونه به افکار درونی خود و دیگران به طور م listenثر گوش فرا دهید.


5. ذهن باز باشید


همیشه سه ذهن آزاد بودن را بخاطر داشته باشید:

1. بدون قضاوت: بدون انتقاد از شخص مقابل ، گوش دهید. قضاوت در مورد موضوع قبل از اینکه همه چیز را بشنوید ، می تواند باعث شود که شما پاسخ نامناسبی از خود نشان دهیم.

2. بدون توجیه: قبل از گوش دادن کامل به حرف شخص ، از نیاز به توجیه عقاید یا عقاید خود در مورد موضوعی خودداری کنید. اگر به شخصی اجازه ندهید آنچه را که می خواهد بگوید به پایان برساند ، هرگز واقعاً نخواهید فهمید که چه احساسی دارد یا در مورد شرایط فکر می کند.

3. بدون پرش به داخل: صبور باشید و سعی کنید با اتمام جملات یا افشای افکار شما ، آنچه فکر می کنید گوینده سعی در گفتن دارد ، درک نکنید. بهترین راه برای یادگیری دقیق آنچه که آنها می گویند این است که ساکت بمانید و از نزدیک گوش کنید. بر آنچه آنها می گویند تمرکز کنید (حتی اگر شما را آزار دهد). گوش دادن موثر باید بدون وقفه و راه حل های قبلی باشد.


6. هنر آینه کاری را تمرین کنید

شنونده خوب می داند که چگونه همان انرژی یا احساسات گوینده را منعکس کند. با پاسخ دادن با عبارات منطبق نشان دهید که درگیر کار هستید. وقتی لبخند می زنند با لبخند پاسخ می دهند احساسات آنها را منعکس می کنند و وقتی به دنبال سرنخی هستند که می خواهید آنچه را که به شما می گویند را تکان دهید. برای اخبار مهم ، عبارتی کاملاً هیجان زده را نشان دهید تا احساس کنید آنچه را که آنها احساس می کنند احساس می کنید. این به آنها اطمینان می دهد که شما واقعاً گوش می دهید و جذاب هستید.


7. بازخورد مثبت غیر کلامی بدهید

حالت چهره شما نمایانگر افکار و خلق و خوی شما است. مراقب زبان بدن خود باشید. چرخش چشم ، شانه های افتاده ، ضخیم شدن بیش از حد یا شدت چهره همه نشان می دهد که از مکالمه جدا شده اید. به شخصی که در حال صحبت است نگاه کنید ، بدن خود را به سمت او هدایت کنید ، لبخند بزنید و از نزدیک گوش دهید.

برای خلاصه سریع این مراحل ، می توانید با اینفوگرافی زیر مشورت کنید:

تمرین گوش دادن هر روز به مدت یک هفته را تمرین کنید. افکار و نتایج خود را در یک ژورنال ثبت کنید تا بتوانید پیشرفت و بازخورد خود را ترسیم کنید.

گوش دادن موثر کلید روابط عالی و درک خوب است. مهم است که در جامعه امروز ، با تمام قابلیت های ارتباطات پیشرفته ما ، هماهنگ شده و هر زمان که ممکن است واقعاً به یکدیگر گوش فرا دهیم. گوش دادن موثر ، راز نجات مشاغل ، ازدواج ها و خانواده ها از تجزیه و تحلیل است.

برای خواندن یک مقاله تاثیر گذار در زمینه گوش دادن موثر به این مقاله نشریه فوربس مراجعه نمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *