در سبک رهبری مشارکتی کسب و کار همه ی اعضای تیم اجازه ی اظهار نظر و مشارکت دارند، کارکنان با رضایت بیشتر مشغول به فعالیت خواهند بود و نتایج با همفکری و انسجام بیشتری گرفته می شود. برای کسب و کارهایی که اعضا انگیزه ی لازم را برای انجام فعالیت ها ندارند رهبری مشارکتی بهترین سبک رهبری خواهد بود و باعث ایجاد خلاقیت و ایده پردازی در میان اعضای تیم می گردد.
 
 
مجموعه آموزش های رایگان و کاربردی در سایت دکتر علیرضا فیروزی که زندگی شخصی و حرفه ای شما را متحول میکند : 
آموزش مدیریت و رهبری کسب و کار 
آموزش روش های مذاکره کردن و برقراری ارتباط موثر 
آموزش کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ 
 

اولین مهارت در رهبری مشارکتی؛ تصمیمات مشارکتی

رهبران اهداف کسب و کارها را تعیین می کنند و به اعضای تیم نیز این اجازه می دهند تا در تصمیم گیری ها، مشارکت داشته باشند. از نمونه تصمیمات مشارکتی در کسب و کار می توان به تصمیم گیری بر طبق نظرات کارکنان اشاره نمود که به تهیه ی برنامه ها می پردازند. افراد در مورد چگونگی تصمیمات بحث می کنند و مسئولیت و زمان اجرای برنامه ها را تعیین می نمایند. این سبک از شیوه های رهبری مشارکتی برای برنامه هایی با اهداف بلند مدت کاربرد دارد. افراد به صورت مستقیم در تصمیم گیری شرکت می کنند و تصمیم نهایی توسط رهبر اتخاذ می­شود.

دومین مهارت در رهبری مشارکتی؛ مشارکت مشورتی

در مشارکت مشورتی قدرت اصلی در دستان رهبر است و افراد می توانند نظرات و مشورت های لازم را قبل از نهایی شدن تصمیمات بدهند. هم چنین اعضای تیم اجازه ی آن را دارند نسبت به تصمیم رهبر واکنش نشان دهند و پیش از نهایی شدن پروژه، تغییرات لازم را اعمال کنند.

سومین گام مهارت در رهبری مشارکتی؛ مشارکت های کوتاه مدت

تاثیر گذاری تصمیمات اتخاذ شده در مشارکت های کوتاه مدت بر نتایج نسبت به مشارکت های بلند مدت بسیار زیاد است. این نوع مشارکت ساختار رسمی و فعال تری در تصمیم گیری های کسب و کار دارد. در طی مدت زمان کوتاهی پیروان رهبر بصورت موقتی در تصمیمات مشارکت خواهند داشت و پس از رسیدن به جمع بندی و تصمیم نهایی قدرت دوباره به رهبر گروه باز می گردد.

چهارمین گام مهارت در رهبری مشارکتی؛ مشارکت غیر رسمی

در مشارکت های غیر رسمی چهار چوب و روند خاصی وجود ندارد و افراد راهی برای مشارکت در تصمیم گیری ها نخواهند داشت. شاید در مواقع خاص کانالی جهت مشارکت اعضای تیم برای تأثیرگذاری بر نتایج وجود داشته باشد. اما به طور کلی هیچ حرکتی در مشارکت غیر رسمی قابل پیش بینی نیست و همه چیز در روند کار مشخص خواهد شد.

پنجمین گام مهارت در رهبری مشارکتی؛ مالکیت کارکنان

مشارکت کارکنان در مالکیت کارکنان، رسمی بوده و انتخاب افراد در این نوع مشارکت بیشتر به نوع رده و پست سازمانی بستگی دارد. شانس مشارکت پرسنلی که در رده های پایین تر سازمان قرار دارند برای سبک مالکیت مالکان، بسیار کم است.

ششمین گام مهارت در رهبری مشارکتی؛ مشارکت نمایندگان

گام ششم رهبری مشارکتی (مشارکت نمایندگان)، ساختاری رسمی دارد که سه سطح: رهبر، نمایندگان و پرسنل در تصمیم ها دخیل هستند. با این روند که نمایندگان واسطه ای میان رهبر و پرسنل محسوب شده که افراد به طور مستقیم با رهبر در ارتباط نباشند. مدیران میانی در کسب و کارهای مختلف این نقش را برعهده دارند که امکان تصمیم گیری های غیر مستقیم را برای افراد مجموعه، فراهم می آورند. البته در این سبک نیز ممکن است نمایندگان همیشه از نظرات پرسنل استفاده نکنند و فقط از تجربیات و خواسته های ایشان در بیان نقطه نظرات خود استفاده نمایند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *