جلب اعتماد مشتریان در فرایند فروش یک محصول، از اولین نکاتی است که هر فروشنده باید برای شروع یا ادامه کسب و کار خود به آن توجه کند. امروزه با زیاد شدن تمایل به فروش محصولات به صورت حضوری یا آنلاین رقابت بین فروشندگان نیز بیش از پیش شده است و خریداران بیشتر جذب کسانی می شوند که بهترین و به صرفه ترین گزینه ها را پیشنهاد کنند. در نتیجه بهتر است افرادی که به هر نحوی با فروش و ارائه خدمات به مردم سر و کار دارند با روش های اعتماد سازی در فروش و موفقیت در کسب و کار آشنا شوند.

روش های موفقیت در کسب و کار

کنجکاوی در مورد دیگران برای اعتماد سازی در فروش

در حقیقت باید بدانید که دیگران در صورتی به شما اعتماد می کنند که علایق و اولویت های آن ها را نشانه بروید. برای به دست آوردن اطلاعات در مورد علایق و اولویت های دیگران باید در مورد آن ها کمی کنجکاو بود. اگر در مورد چندین نفر اطلاعات کافی را بدست بیاورید، کم کم به شناختی درست خواهید یافت که می توانید خصوصیات، علایق و اولویت ها را برای افراد با روحیات مشابه حدس بزنید. برای داشتن یک ارتباط درست و مستمر با مشتری که ضامن موفقیت یک کسب و کار است، باید حتما مقداری کنجکاوی داشت.

اعتماد سازی در فروش

شخصیت با ثبات برای موفقیت در فروش

هیچ مشتری عاقلی به فردی که شخصیت با ثباتی ندارد نمی تواند اعتماد کرده و از او خرید نماید. یکی از مهم ترین روش های اعتماد سازی در فروش این است که در مواجهه با هر فردی شخصیت مثبت و با ثباتی از خود نشان می دهید. اگر خود را آدمی با ثبات نشان دهید، مشتری می تواند رفتار شما را پیش بینی کرده و در برابر شما احساس امنیت کند در نتیجه می توانید در او حس اعتماد نسبت به خودتان و برند تان را ایجاد کنید. در حقیقت این حس امنیت و آرامشی که وی در برابر شما دارا شده است خود پایه و اساس یک رابطه مستمر و قوی همراه با اعتماد خواهد بود.
یادتان باشد که مشتریان به راحتی به یک فروشنده اعتماد نمی کنند و این فرایند به صداقت، نحوه برخورد شما و همچنین گذشت زمان نیاز دارد . به همین دلیل بهتر است از همان اول با مشتری صادقانه برخورد کنید و حرف و عملتان یکی باشد تا بتوانید وارد فرایند اعتماد سازی در فروش شوید و کم کم اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. برای مثال اگر قرار است درباره معرفی محصول خود ۱۰ دقیقه وقت مشتری خود را بگیرید حتما در همان ۱۰ دقیقه تمام مطالب مهم را جمع بندی کنید و مشتری را برای خرید محصولتان متقاعد کنید.

مدیریت و رهبری کسب و کار با صحبت از تجربیات بد

برای رهبری بهتر کسب و کار از مشتریان خود بپرسید آیا در گذشته تجربه استفاده از محصولی شبیه به محصول شما را داشته اند یا خیر؟ با این کار هم می توانید به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید و هم می توانید در صورت وجود تجربه قبلی منفی در مشتری با اندکی همدلی اعتماد او را نسبت به محصول خود با بیان جزئیات دقیق جلب کنید. به عنوان یکی از روش های اعتماد سازی در فروش می توانید به مشتری اطمینان دهید که این تجربه بد برای او در صورت استفاده از خدمات کسب و کار شما تکرار نخواهد شد و در صورت تکرار این اتفاق با احتمال پایین از خدمات پس از فروش خوبی برخوردار خواهند شد.

پیشنهاد میکنیم مقایله وظایف مدیر فروش را مطالعه نمایید.

رفتار مناسب لازمه موفقیت در کسب و کار

در هر موقعیتی که پای یک فروشنده و یک خریدار در میان باشد، همیشه برگ برنده با کسی است که از اخلاق خوب و شایسته تری برخوردار است، خنده رو است و با طرف مقابل خود به خوبی برخورد می کند حتی اگر در انتها معامله ای بین دو طرف صورت نگیرد . متاسفانه برخی به اشتباه بر این باور هستند که داشتن شخصیتی جدی اعتماد مشتری را بیشتر جلب می کند. حقیقت این است که جدی بودن خوب است اما به شرطی که با خشک رفتار کردن اشتباه گرفته نشود. بی انگیزه بودن و نداشتن انرژی کافی نه تنها به موفقیت در کسب و کار منجر نمی شود بلکه دفعه دومی هم برای بازگشت مشتری نزد شما وجود نخواهد داشت به همین دلیل حفظ انگیزه در محیط کار از اهیمت بالایی برخوردار است.
بعضی از مطالعات نشان می دهند که لبخند زدن می تواند تا 10 درصد در افراد، تمایل به اعتماد به فرد لبخند زننده را بالا ببرد. البته باز هم تاکید می کنیم که این عوامل هیچ کدام به تنهایی و به سرعت نمی توانند یک اعتماد کامل را با خود به همراه داشته باشند بلکه باید این موارد در کنار هم و در طول زمان موجب ایجاد و ماندگاری یک اعتماد پایدار شوند.

رفتار مناسب

شفافیت یکی از روش های اعتماد سازی در فروش

شفافیت یکی از موثر ترین راه ها در داشتن کسب و کاری بزرگ و موفق و ایجاد اعتماد بین فروشنده و مشتری است. بسیاری از فروشندگان بر این باورند که گاهی لازم است برای فروش یک محصول و اعتماد سازی مزایای یک محصول را بزرگنمایی و معایبش را کمتر بیان کنند و این به معنای شفاف بودن با مشتری است چون از اصالت و کیفیت محصول خود کاملا اطمینان دارند اما در مقابل مشتریان نیز معتقدند که فروشندگان شفافیت لازم را به خرج نمی دهند زیرا در غیر این صورت سودی عایدشان نمی شود.
برای مثال ۸۵ درصد فروشندگان معتقدند در طول فرآیند فروش در مورد محدودیت‌ های محصول خود صادق بوده ‌اند. اما تنها ۳۶ درصد خریداران با آن ‌ها هم ‌عقیده هستند. بیشتر خریداران دوست دارند ویژگی ‌ها، مزایا و معایب واقعی محصولی که قصد خریدش را دارند (چه کالا باشد و چه خدمات) بدانند و با دید بهتری برای خرید آن اقدام کنند. رو راست بودن و صداقت کسب و کارها و برند ها باعث محبوبیت، اعتماد سازی و افزایش میزان فروش محصولات آنان می‌ شود.

ارتباط در دسترس بودن با موفقیت در فروش

معمولا قبل و حتی بعد از خرید یک محصول، در ذهن مشتریان، سؤالات زیادی وجود دارد. آن ها دوست دارند که یک شخص کار بلد و ماهر صادقانه به این سؤالات پاسخ دهد. برای اعتماد سازی در فروش بسیار مهم است که همیشه در دسترس مشتریان خود بوده و پاسخگوی سوالات آن ها باشید. شبکه ‌های اجتماعی، ایمیل، تماس صوتی و پیامک بهترین راه ‌های ارتباطی است که می ‌توانید از طریق آن ها، با مشتریان خود در ارتباط باشید.
متاسفانه برخی از فروشندگان دید کوتاه مدتی دارند و فقط به دنبال سود های لحظه ای هستند در نتیجه سراغ چنین کارهایی نمی روند اما آنچه که بین یک برند محبوب و یک برند معمولی تفاوت ایجاد می کند همین خدمات پس از فروش و پاسخگویی به سوالات مشتریان می باشد. در نهایت در دسترس بودن به عنوان یکی از روش های اعتماد سازی در فروش، یک برند قدرتمند از شما خواهد ساخت.

اعتماد سازی

اعتماد سازی با دادن امتیاز به مشتری

سعی کنید تا حد امکان برای مشتریان ویژه خود یا افرادی که تا سقف قیمتی خاصی از شما خرید می کنند هدیه و یا امتیاز ویژه ای در نظر بگیرید. برای مثال این هدیه می تواند در حد یک ادکلن یا کیف پول کوچک یا حتی یکبار خرید رایگان از برند یا فروشگاه شما باشد. چنین رفتارهای پاداش دهنده ای قطعا مشتریان را ترغیب به خرید مجدد از فروشگاه شما می کند و این یعنی مدیریت و رهبری درست یک کسب و کار.

ارتباط مداوم و رهبری موفق کسب و کار

مانند یک دوستِ اجتماعی، با مشتریان خود در ارتباط داشته باشید. این ارتباط می تواند در قالب پیامک های تبریک روز تولد یا با خبر کردن آن ها از تخفیف های آخر فصل تان باشد. در حال حاضر، از بهترین روش های اعتماد سازی در فروش و برقراری ارتباط بین مشتری و برند، استفاده از شبکه ‌های اجتماعی است. با روش های گوناگون مانند پرسش و پاسخ، مسابقه، نظرسنجی، ارتباط مستقیم و موارد دیگر می‌ توانید رابطه پایداری بین خودتان و مشتریان بسازید. زمانیکه مشتریان متوجه پیگیری و رفتار دوستانه شما شوند نه تنها دوباره برای خرید یک محصول به شما مراجعه می کنند بلکه این بار دوست و آشنای خود را نیز برای خرید همراه خود می اورند که این به معنای موفقیت شما در اعتماد  سازی می باشد.

Building trust in sales

اعتماد سازی با نشان دادن چهره انسانی کسب و کار

امروزه بیشتر افرادی که مشغول کسب و کاری هستند در یک شبکه اجتماعی نیز فعالیت دارند و محصولات خود را به دیگران معرفی می کنند. شما برای نشان دادن چهره انسانی کسب و کار خود می توانید در کنار تبلیغ محصولات خود
تصویر یا فیلم چند دقیقه ای از فروشگاه خود در حالیکه افراد زیادی مشغول خرید کردن هستن به اشتراک بگذارید یا حتی به صورت اختصاصی تر می توانید تصویری از پرسنل فروشگاه که بی وقفه در حال خدمت رسانی به مشتریان هستند در صفحه خود قرار دهید. این تصاویر و ویدئو ها نوعی حس اعتماد در مشتریان ایجاد کرده و آن ها را برای خرید های بعدی بیشتر ترغیب می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله ۴ راه برای افزایش درآمد در یک ماه را مطالعه نمایید.

کلام آخر

با بیشتر شدن رقابت بین فروشندگان مختلف در حوزه ارائه و فروش محصولات، موضوع روش های اعتماد سازی در فروش از اهمیت به سزایی برخوردار است. فروشندگان باید بدانند که چطور اعتماد مشتریان را جلب کرده و آن ها را تبدیل به مشتریان ثابت کنند. کسب اطلاعات درباره علایق و سلایق مشتریان، وجود شخصیتی با ثبات در فروشنده، تلاش برای از بین بردن تجربیات تلخ مشتریان از خرید های بد قبلی از سایر فروشندگان، داشتن رفتار غیر کلامی مناسب مانند لبخند زدن، توضیح کامل درباره محصولاتی که مشتریان قصد خرید آن را دارند، خدمات پس از فروش کافی و دادن کالایی دیگر به عنوان هدیه به مشتریان به ازای خرید های بالاتر از مبلغ خاصی که آن ها را برای خرید های بعد ترغیب کند. تمام این موارد می توانند شما را در رسیدن به کسب و کاری موفق هدایت کنند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *