در رهبری کسب و کارها نمی توان روی روش های قدیمی و همیشگی حساب کرد و پس از مدتی برای ایجاد تحول قطعا باید تدابیر جدید اندیشید. هوشمندانه عمل کردن در رهبری کسب و کار، رسیدن به اهداف سازمان را میسر می نماید. رهبران کسب و کارها با خود اندیشی و خودباوری به تغییر استراتژی های مختلف می پردازند و برای نسل های متفاوت فعال در یک تیم، راهکارهای مناسب را ارائه می نماید.

مجموعه آموزش های رایگان و کاربردی در سایت دکتر علیرضا فیروزی که زندگی شخصی و حرفه ای شما را متحول میکند : 
آموزش مدیریت و رهبری کسب و کار 
آموزش روش های مذاکره کردن و برقراری ارتباط موثر 
آموزش کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ 

مدیران چگونه می توانند، رهبری مؤثر در کسب و کار ها را داشته باشد؟

اگر مدیریت یک سازمان را بر عهده دارید و گاه تمایل به داشتن نقش رهبری در میان سایر بخش ها را داشته باشید بهتر است بیشتر تمرکز خود را بر روی نسل جوان بگذارید. افراد جوان شخصیت های خلاق، نوآور و ایده پرداز دارند که با بها دادن به دیدگاه های آن ها می توان بهترین فرصت ها را در پیش روی سازمان به سوی موفقیت قرار داد. بی شک با افزایش روحیه و اعتماد به نفس، نیروهای جوان در انواع نقش های سازمانی قدرتمندتر عمل خواهند کرد.

با واگذاری کارها به نیروهای جوان و مبتکر نقش رهبری چه خواهد شد؟

با به کارگیری افراد جوان و خلاق در انجام فعالیت های سازمان تحولات بزرگی در راه است که با توجه به آن، نقش رهبری با رویکرد جدیدی روبرو خواهد شد. از طرفی میزان مشارکت و انگیزه ای که این نسل در انجام کارهای تیمی و انفرادی از خود نشان می  دهند کار رهبری را در راستای آموزش بسیار آسان خواهد کرد. حتی در بسیاری از مواقع سطوح مختلف آموزش به کلی حذف خواهد شد.

پولسازی با رهبری مؤثر در کسب و کار

کم شدن ریسک در آزمون و خطای فعالیت های سازمان، هزینه ی آموزش نیروهای جدید و مواردی این چنین با بهره مندی از افراد جوان و مستعد دیگر در سازمان وجود نخواهد داشت. به این شکل که ممکن است نیروهای جوان در همان ابتدای شروع به فعالیت بازخوردهای مثبت و جذب سرمایه های بیشتر برای کسب و کار را داشته باشند. در بسیاری از مواقع، با شور و اشتیاقی که رهبر در میان اعضای تیم برای انجام فعالیت های ایجاد می کند، افراد با درآمدهای پایین و اولیه ی سازمان برای شروع به کار مشکلی نخواهند داشت.

ایجاد فرصت های شغلی با رهبری مؤثر در کسب و کار

با فعالیت افراد متخصص و جوان در یک کسب و کار زمینه رشد، پیشرفت و ارتقای سطح کیفی فغالیت ها فراهم می آید. با این حساب نیروهای جوان همچون چرخ دهنده هایی عمل می کنند که سبب حرکت دسته جمعی سازمان به سمت اهداف می شوند. علاوه بر آن موفقیت در ارتباطات حرفه ای و انجام مذاکرات حرفه ای سازمان در سطوح مختلف به دست افراد جوان و ماهر امری طبیعی خواهد بود. وجود نیروهای جوان باعث ایجاد پویایی و روحیه ی کار مشارکتی در کسب و کارها خواهد شد، از بهره گیری این نیروی معجزه آسا هرگز غافل نشوید.

همراهی با پرسنل جوان در رهبری مؤثر در کسب و کار

این نوع پرسنل دائما در حال تحلیل و بررسی اوضاع سازمان هستند و با ایده های خلاق خود سعی در بهبود اوضاع دارند. پرسنل جوان عموما از مشارکت و همراهی با رهبران لذت می برند، چرا که به آن ها فرصت های بسیاری برای رشد، شکوفایی و اظهار نظر داده می شود. کار با مدیران کسب و کار برای افراد جوان بسیار سخت خواهد بود، چون یک مدیر هرگز اجازه نخواهد داد سایر افراد و کارکنان در کار مدیریت دخالتی داشته باشند، هرچند که به نفعشان باشد.

تغییرات مهم رهبری مؤثر در کسب و کارها

در هر سطح رهبری، شخصیتی با افکار متحجرانه، منفی نگر و خود رأی هرگز نخواهید یافت. رهبران با شناخت موقعیت و جایگاه خود دست به اقدامات لازم برای بهبود و توسعه ی سازمان و کارکنان می زنند. عقاید اعضای تیم و ایده هایی که به رهبری ارائه می کنند بسیار با ارزش تلقی می شود. روحیه شاد، مثبت اندیش و دید وسیع از جمله خصوصیات بارز یک رهبر است. مدیران برای تبدیل شدن به رهبر باید تغییرات اساسی را در خود ایجاد نمایند تا توانایی هم اندیشی و روحیه ی کار مشارکتی را در خود تقویت نمایند. شناخت نقاط ضعف و قوت برای رهبری مؤثر در کسب و کار بسیار اثر بخش خواهد بود اگر در پی رشد و تعالی خود باشید.

کارکنان موفق، سرمایه های یک کسب و کار هستند

هیچگاه افراد با دید ابزاری نگاه نکنید و بعد از انجام کارها بصورت موفق آن ها را به فراموشی نسپارید. رهبران هرچه افراد بیشتری را گرد خود جمع آورند، ثروتمندتر هستند و راحت تر می توانند به برقراری ارتباط با سایرین بپردازند. حفظ ارتباطات و تعامل سازنده باعث به وجود آمدن سرمایه هایی می شود که قرار است در دور جدید پیروزی ها به جیب سازمان سرازیر شود.

دو مهارت مهم رهبری مؤثر در کسب و کار

  1. صادق باشید.

افراد صادق بازخوردهای بهتر و حقیقی تری را دریافت خواهند کرد. ثابت شدن صداقت در گفتار رهبری برای کارکنان باعث می شود همانند وی به راحتی اظهار نظر کنند.

  1. خواسته ها را به راحتی مطرح کنید.

در مورد خواسته های سازمان صحبت کنید و نتیجه کارها را پیشاپیش را برای افراد ترسیم کنید. به افراد ایمان داشته باشید و این اطمینان خاطر را در آن ها ایجاد نمایید. با این روند، فرایند رو به رشدی را در فعالیت های سازمان خواهید داشت.

رهبری مؤثر در کسب و کار؛ مدیریت انسانی

با افراد در شأن و مقام یک انسان شکوهمند که لایق احترام است برخورد نمایید. انسان ها ماشین های اتومات و بی روحی نیستند که با عرضه ی هر نوع تقاضایی به ایشان به خواسته های سازمان برسید. سعی کنید انگیزه و شوقی در افراد ایجاد کنید که دستاوردهایشان با منافع سازمان منطبق باشد. این بدان معناست که باید در روش های رهبری خلاقیت لازم را داشته و لیدر خوبی برای اعضای تیم باشید. قلب تپنده ی هر فعالیتی امید و انگیزه ی کافی است. حس ارزشمندی در افراد، باعث بهبود و توسعه فردی خواهد شد که نه تنها باعث پیشرفت در کسب و کار، بلکه باعث تحول زندگی شخصی وی نیز خواهد شد..

همراه با تغییرات کارمندان، رهبری مؤثر در کسب و کار نیز تغییر کند

هیچگاه به این فکر نکنید با ارائه ی امکانات و ابزار به کارمندان منابع مالی کسب و کار به خطر خواهد افتاد. اتفاقا برعکس، هرچقدر ابزار و امکانات موجود برای پیشبرد کارها، بیشتر در دسترس باشد، نتایج بهتری نیز حاصل می شود. از امکانات سطح پایین نمی توان توقع نتایج سطح بالا را داشت. با تغییر در سطح کاری کارکنان، رهبران نیز باید متدها و برنامه های کاری را همگام سازی نمایند.

رهبری مؤثر در کسب و کار؛ تغییر روحیات کارکنان

هیچگاه افراد روز خود را شروع نمی کنند که بعد گذراندن ساعاتی در پشت میز اداری، آن را به شب برسانند. پیشنهاد کارهای جدید، تغییر و تحول در روحیه ی تیم و ایجاد دیدگاه مثبت در فعالیت ها باعث می شود افراد هر روز با انرژی بیشتر به امید دستاوردهای پربار تر مشغول به فعالیت شوند.

رهبری مبتنی بر هدف؛ رهبری مؤثر در کسب و کار

رهبرانی که می خواهند سکان دار محیط کاری باشند و شرایط بر وفق مرادشان اداره شود، باید به بازبینی شیوه های رهبری خود بپردازند. مسائل و پیش آمدهایی که همراه انواع بحران، شکست های مالی، تحریم و یا اوضاع بد اقتصادی ممکن است گریبان گیر کسب و کارها شود باید با مطالعه و افزایش سطح مهارت های رهبران بهبود یابند. با تغییر روش های رهبری هرگز تغییری در اهداف به وجود نخواهد آمد، فقط روش دست یابی به آن ممکن است دستخوش تغییرات شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *