تکنیک های حرفه ای مربیگری رهبری کسب وکار: رهبران افراد کارآمدی هستند که پیشرفت و توسعه را در کسب و کارها ایجاد نموده و با ارائه ی ایده های خود منجر به موفقیت کل مجموعه می شوند.

افرادی که در تیم رهبری یک کسب و کار مشغول به فعالیت بوده در واقع تحت آموزش و تعالیم رهبر هستند.

با پیروی از قوانین، دستورالعمل ها و نکاتی که رهبر در تیم تعیین می کند می توان زمینه رشد و توسعه ی فکری اعضای تیم را برای آموزش های رهبری فراهم کرد.

مربیگری رهبری کسب و کار فرایند آسانی نیست که گاه آن را با مدیریت کردن افراد اشتباه می گیرند. در واقع رهبران کار درست را انجام داده و مدیران کار ها را به درستی انجام می دهند.

در مربیگری رهبری کسب و کار به افراد آموزش داده می شود تا بهترین تصمیمات را در زمان های مختلف برای سازمان اتخاذ نمایند اما کارکنان تحت نظر یک مدیر از دستورات و برنامه های تعیین شده پیروی می کنند.

مجموعه آموزش های رایگان و کاربردی در سایت خانه کوچینگ متعلق به  دکتر علیرضا فیروزی که زندگی شخصی و حرفه ای شما را متحول میکند : 
آموزش مدیریت و رهبری کسب و کار 
آموزش روش های مذاکره کردن و برقراری ارتباط موثر 
آموزش کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ 

سوالات انگیزشی در مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران فعال و خلاق صبح را با سوالات نیرو بخش شروع می کنند:

  • امروز چه چیزی باعث خوشحالی ام خواهد شد؟
  • چه وظایفی را بر عهده دارم؟
  • به چه کسانی باید توجه کنم و دوستشان داشته باشم؟
  • چه کسانی باید به من توجه کنند و مرا دوست داشته باشند؟

همچنین در پایان شب سوالاتی مطرح می کنند تا فردا، روز خود را با برنامه و هدفمند شروع نمایند:

  • چه چیزهایی را باید به دیگران آموزش دهم؟
  • امروز چه دستاوردهایی مهمی داشتم؟
  • چه کارهایی را بهبود بخشیدم؟
  • چطور از موفقیت های امروز، فرصتی برای آینده بسازم؟

با مطرح کردن این سوالات روز پیش رو و فردای نزدیک را بررسی و تحلیل می شود. رهبران می توانند با کمی تأمل عملکرد امروز را آنالیز نموده، نقاط قوت را بهبود بخشیده و نقاط ضعف را برطرف نمایند.

مفهوم مربیگری رهبری کسب و کار

یک رهبر به عنوان یک مربی در سازمان عمل می نماید و حتی می تواند شرایط بحرانی را به فرصت و پلی به سوی موفقیت تبدیل نماید. عواملی که در سرپرستی تیم ها به رهبر سازمان کمک می کند به شرح زیر است:

  1. با ایجاد انگیزه و انرژی در افراد تیم، آن ها را برای شروع فعالیت های جدید فعال می کند.
  2. اعضای تیم را به تمرکز بر روی اهداف دعوت می کند تا نتیجه ی بهتری دریافت نمایند.
  3. با نفوذ و احترامی که در سازمان دارد به ایجاد تغییرات در بخش های مختلف می پردازد.
  4. به افرادی که در رویارویی با تغییرات متزلزل می شوند و اعمال تغییرات سخت است دائما انرژی و روحیه می دهد.
  1. افراد را به خودباوری می رسانند و به آن ها اطمینان می دهند که توانایی و استعدادهای فراوانی دارند.
  2. با درک اوضاع و شرایط دیگران، همدلی و صمیمیت در افراد ایجاد می نماید.
  3. اخلاق حرفه ای را با بیان ارزش ها و مزیت های آن به کارکنان در یک کسب و کار آموزش می دهد.

زیر ساخت های مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران افراد دوست داشتنی و مورد اعتمادی در کسب و کارهای مختلف هستند که به راحتی می توانند قلب و ذهن افراد را تسخیر نمایند. با این روش بهتر می توانند برنامه های پیشرفت و توسعه ی کسب و کار را به مرحله ی اجرا درآورند.

  • تسخیر قلب کارکنان با مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران با تسخیر قلب افراد قصد دارند بر روی اهداف سازمانی تمرکز نمایند و در این راستا به ایجاد صمیمت، ایجاد لذت و تعلق خاطر به کار، در افراد می پردازند.

هنگامی که افراد با اعتماد به نفس و تعلق خاطر به کارشان مشغول به فعالیت شوند، تیم با قدرت و بازدهی بهتری عمل خواهد کرد. یکی از مقاصد تسخیر قلب افراد در مربیگری رهبری کسب و کار قدردانی است.

رهبران با قدردانی از افراد پرتلاش سعی می کنند به طور کلامی با افراد ارتباط برقرار کنند و صادق بودن خود با کاکنان را به صورت ملموس درآورند و این امر قطعا محبوبیت رهبران سپاسگزار را چندین برابر خواهد کرد.

  • تسخیر ذهن کارکنان با مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران برای فعالیت اعضای تیم، به آن ها آزادی عمل می دهند تا به موفقیت و خلاقیت دست یابند.

با اجرای این رفتار اصولی، به راحتی موانع در سازمان برداشته شده و به اهداف سازمانی دست خواهند یافت.

با ایجاد آزادی عمل، حس مشارکت و انعطاف پذیری در اعضای تیم تقویت خواهد شد که می تواند منجر به یادگیری، درک مساله و ارائه ی راه کارهای مناسب شود.
به طور کلی می توان گفت ذهن رهبران از انرژی و توانمندی سرشار است و انگیزه و بینش مثبت باعث می شود در برابر شدیدترین مقاومت ها به اهداف خود وفادار بمانند.

آموزش توسعه ی فردی در مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران قابلیت های فعلی خود را توسعه می دهند و هر لحظه سعی در ایجاد قابلیت های جدید می نمایند.

با ایجاد تعامل و همسویی در بین این دو نوع قابلیت خود را برای عملکردی فوق العاده جهت دست یافتن به استراتژی های مهم سازمان آماده می کنند.

بخش مهم در مربیگری رهبری کسب و کار؛ اصول بهبود و توسعه ی خود و دیگران

فرایندهایی که برای توسعه رهبران و افراد وجود دارد شامل: یادگیری مستمر، متفاوت بون سبک های یادگیری، پذیرفتن مسئولیت ها در قبال آنچه یادگیری شده، سادگی در عملکرد، توسعه ی نقاط قوت، استفاده از روش های متفاوت و استفاده از مشارکت حداکثری اعضای تیم است.

انواع مربیگری رهبری کسب و کار

  1. مربی رهبری: به تعیین حوزه های بهبود، بازخورد 360 درجه و توسعه ی شایستگی ها می پردازد که به قابلیت های رهبری را افزایش می دهد.
  2. مربی کسب و کار: با توسعه ی چشم اندازها، توسعه ی راهبردی کسب و کارها و توسعه ی ارزش ها منجر به بهبود کسب و کارهای یک سازمان می شود.
  3. مربی اجرایی: با متدهای ایجاد همسویی، آموزش جانشین و تقویت هوش هیجانی به بهبود عملکرد سازمان کمک شایانی خواهد کرد.
  4. رایزنی: این رهبران وظیفه ی توسعه ی کارها، مشاوره و ارتباط استاد شاگردی با مجموعه را برعهده دارند که در نتیجه بهترین گزینه ها را برای حل مشکل و ارائه ایده برای بهبود عملکرد در سازمان ارائه می نمایند.
  5. مشاوره: رهبرانی که در نقش مشاور در کسب و کاری مشغول به فعالیت هستند با هدف حل مشکل توسط خود افراد به صحبت در مورد مسائل گذشته، گفتگو با افراد و حل مشکلاتشان می پردازد.
  6. آموزش: رهبرانی که وظیفه ی آموزش را بر عهدا دارند، مهارت های آموزشی، دانش لازم و اصول یادگیری را مطرح می نمایند تا به بهبود توانمندی های افراد کمک نمایند.

دستاوردهای مهم مربیگری رهبری کسب و کار

در پی همه تلاش هایی که رهبران برای آموزش افراد می کنند هدف و مقاصدی است که باید محقق شوند. این دستاورها به دو گروه فردی و سازمانی تقسیم می شوند.

  • دستاوردهای فردی در مربیگری رهبری کسب و کار: رضایت درونی، حس های خوب و مثبت، نگرش مثبت به آینده، تغییر عقاید و تغییر در نوع توقعات
  • دستاوردهای سازمانی در مربیگیری رهبری کسب و کار: بهبود فرآیندها، بهبود فعالیت های سازمانی، ایجاد ارتباطات شبکه ای، تغییر روش های سرمایه گذاری و تغییر در نظام کنترل کسب و کار

آموزش و مربیگری رهبران آینده مسئولیتی خطیر و زمان بر است.

آموزش رهبران نه تنها در سطوح داخلی یک کشور باید صورت گیرد، بلکه در موارد پیشرفته به سطوح بین المللی و خارج مرزی نیز منجرمی شود.

آموزش رهبران بین المللی از رهبران موفق کسب و کارها، افراد قدرتمند و توانایی می سازد که باعث ایجاد بهترین عملکردهای سازمان در سطح بین المللی می شوند.

منابع برای مطالعه بیشتر

منبع 1

منبع 2

منبع 3

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *