تعریف کوچینگ/ کوچینگ به چه معناست ؟ کوچینگ یعنی چه؟ معنی و مفهوم کوچینگ چیست؟ کوچینگ به معنای راهنما یا کسی است که راه رسیدن به اهدافمان را به ما نشان می دهد.

کوچینگ عملی است که در آن فرد به کمک مربی یا همان کوچ راه خود را پیدا می کند و با سرعت بیشتری به سمت اهدافش حرکت می کند.

در ادامه بحث کامل به موضوع تعریف کوچینگ، کوچ، فرایند کوچینگ، روش ها و انواع کوچینگ، روش های بهبود فردی، کوچینگ موفقیت و غیره می پردازیم.

مجموعه آموزش های رایگان و کاربردی در سایت خانه کوچینگ متعلق به دکتر علیرضا فیروزی که زندگی شخصی و حرفه ای شما را متحول میکند : 

آموزش مدیریت و رهبری کسب و کار 
آموزش روش های مذاکره کردن و برقراری ارتباط موثر 
آموزش کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ 

کلمه کوچینگ از کجا آمده؟

اما لغت کوچ یا کوچینگ چیست؟ و از کجا آمده است ؟ در قرن ۱۵ میلادی روستایی به نام کاکس در شمال غربی مجارستان وجود داشت. درآمد افراد این روستا از طریق ساخت چرخ یا کالسکه و حمل افراد و وسایل بین وین و بودایست به دست می آمد.

در آن زمان فردی کالسکه ای ساخت که نسبت به بقیه کالسکه ها بزرگتر و راحت تر بود. این کالسکه در تمام کشور مشهور شد و نام آن را کاکس گذاشتند. در بعضی کشور ها به آن coche  و coach گفته می شد.

در قرن هجدهم دانش آموزان لغت کوچ را به معلم سرخانه دادند. یعنی کسی که آن ها را برای رسیدن به هدفشان کمک می کند و راه رسیدن به هدف را تسریع می کند. در ایران لغت کوج به معنای مربی است.

و اکثر افراد این تصور را دارند که مربی مختص رشته های ورزشی است در حالی که افراد در هر زمینه ای می توانند فردی به عنوان مربی در کنار خود داشته باشند.
البته کوچینگ به معنای این نیست که کوچ یا همان مربی به افراد آموزش می دهد، کوچ فقط راه رسیدن به هدف را برای افراد روشن می کند. در حقیقت کوچ استعداد و توانایی بلاقوه فرد را که از آن آگاهی ندارد به او نشان می دهد.

این کار را از طریق سوال پرسیدن انجام می دهد اما وظیفه انتخاب راه درست بر عهده خود فرد است. کوچینگ با توجه به صحبت های ما، نقایص و عیب هایی که در موردشان آگاهی نداریم، به ما یادآور می شود.

تعریف کوچینگ چیست؟

مطمئنا همه ی شما در زندگی هدف هایی دارید که می خواهید برای رسیدن به آنها سخت تلاش کنید اما گاهی پیش می آید که هدف شما مشخص است اما انگیزه کافی برای انجام دادن آن را ندارید!

یا از خودتان و زندگی تان رضایت کافی را ندارید! اینجاست که وجود یک کوچینگ در زندگی معنا و مفهوم خود را پیدا می کند. اما به راستی کوچینگ به چه معناست؟!

کوچینگ یک فرآیندی است، که در این فرآیند شخصی به عنوان مربی یا کوچ و یا حتی می توان او را راهنما نامید، که به شما کمک می کند تا توانایی ها و استعدادهای خود را چه در زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی، شغلی و غیره را کشف کنید و عمکرد بهتری داشته باشید.

معنی کوچینگ را اینگونه می توان تفسیر کرد که، کوچینگ در واقع نوعی توسعه است که در آن فرد باتجربه ای به نام مربی، از مراجعه کننده خود برای دستیابی به یک هدف خاص شخصی یا حرفه ای با ارائه آموزش و راهنمایی پشتیبانی می کند.

گاهی اوقات معنی و مفهوم کوچینگ ممکن است به معنای یک رابطه غیر رسمی بین دو نفر باشد که یکی از آنها تجربه و تخصص بیشتری نسبت به دیگری داشته و همانطور که نفر دوم یاد می گیرد مشاوره و راهنمایی ارائه می دهد.

مربی، متخصص موضوع نیست یلکه بیشتر روی کمک به فرد برای باز کردن پتانسیل های خود تمرکز می کند. مربی لزوما یک فرد متخصص نیست؛ هر کسی می تواند رویکردی مربیگری با دیگران، چه همسالان، زیر دستان یا مافوق خود در پیش بگیرد.
یک معنی و مفهوم دیگر کوچینگ این است که مهارت ها و دانش شخصی افراد را در جهت بهبود عملکرد شغلی او توسعه می دهد و در نهایت منجر به دستیابی به اهداف سازمانی می شود.

حتی کوچینگ ممکن است بر زندگی شخصی او نیز تأثیر بگذارد.

برای یادگیری تعریف کوچینگ بهتر است این مثال را در ذهن خود داشته باشید که کوچینگ همانند یک ماهیگیر می مانند، اما با این تفاوت که ماهیگیر همیشه ماهی را میگیرد و برای ما می آورد اما کوچینگ به جای اینکه ماهی را برای ما بگیرد، ماهیگیری را به ما یاد می دهد.
در واقع کوچینگ به جای که خودش مشکلات مراجعه کننده را برطرف کند به او کمک می کند تا او خودش راهکارهای رفع مشکلاتش را پیدا کند و آنها را برطرف کند.

کوچینگ هیچ وقت آموزشی را مستقیما به مراجعه کننده خود نمی دهد بلکه در طول جلساتی که با فرد می گذارد به او کمک می کند تا خودش آگاهی های لازم را بدست آورد و آن را را در رفع مشکلاتش برای بهبود خود و زندگیش به کار گیرد.

کوچینگ یعنی چه و تعریف کوچینگ از یک نگاه دیگر

کوچینگ به معنی یاری دادن به افراد برای بهبود عملکرد شخصی و حرفه‌ای، پیشرفت در زندگی، رسیدن به اهداف و توسعه مهارت‌های لازم برای موفقیت است.

در واقع، کوچینگ یک فرایند همکاری میان یک کوچ (مربی) و یک شخص یا یک گروه است که هدف اصلی آن یاری دادن به شخص برای بهبود عملکرد و ارتقای زندگی است.

کوچینگ به معنای کمک به افراد برای رسیدن به اهداف خود است. این روش در بسیاری از زمینه‌ها اعم از شخصی، شغلی، تحصیلی، خانوادگی و … کاربرد دارد.

در این فرآیند، یک کوچ یا مربی با استفاده از روش‌های خاص، به افراد کمک می‌کند تا بتوانند بهترین نسخه خود را پیدا کنند و با استفاده از تکنیک‌های مناسب به سوی اهدافشان حرکت کنند.

کوچینگ بر مبنای ایجاد روابط دوستانه و روابط انسانی محور است. کوچ مربی، یک نگرش مثبت و یک سبک زندگی مثبت به مشتری ارائه می‌دهد.

او به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد تصویری واقعی از خود، به خودآگاهی بیشتری دست یابند و با بهره‌گیری از این خودآگاهی به دست‌یابی به اهدافشان بیشتر کمک کنند.

کوچینگ به زبان ساده

کوچینگ یعنی همکاری با یک نفر به نام “کوچ” تا شما بهترین خودتان بشوید و هدف‌هایتان را برآورده کنید. کوچ شما را در راه رسیدن به اهدافتان همراهی می‌کند و از ابزارها و تمرین‌های خاصی استفاده می‌کند تا شما را در رسیدن به هدف‌هایتان یاری کند.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مهارت‌های رهبری خود را تقویت کنید، کوچ می‌تواند به شما راهنمایی کند و ابزارها و تمرین‌هایی را به شما آموزش دهد که در توسعه مهارت‌های رهبریتان مؤثر باشند.

کوچینگ برای همه است و نه فقط برای افراد با سواد بالا و تحصیلکرده سطح عالی.

حتی اگر تحصیلات عالی هم نداشته باشید، می‌توانید از کوچینگ بهره‌مند شوید. کوچ به شما کمک می‌کند مسیری را برای رسیدن به اهدافتان برنامه‌ریزی کنید و ابزارها و روش‌های ساده‌تری را به شما آموزش دهد تا بتوانید تغییرات موردنیاز را ایجاد کنید و به بهترین خودتان برسید.

معروف ترین کوچها و مربیان دنیا

تونی رابینز: تونی رابینز به عنوان یک مربی و یک سخنران مشهور است که بیش از ۳۵ سال است که در زمینه کوچینگ فعالیت می‌کند. وی به شهرت جهانی درآمده است و در انواع و اقسام موضوعات از جمله مهارت‌های زندگی، موفقیت حرفه‌ای، سلامت و روابط انسانی مربیگری می‌کند.

مارشال گولدسمیت: مارشال گولدسمیت یکی از برترین مربی‌های اجرایی در دنیا است. او به شهرت جهانی درآمده است و بیش از ۲۰ کتاب و محصولات تحت عنوان “گام به گام” را منتشر کرده است که برای بهبود عملکرد حرفه‌ای و شخصی مناسب هستند.

برندون بورچارد: برندون بورچارد به عنوان یکی از برترین مربی‌های عملکرد در دنیا شناخته می‌شود. وی بیش از ۲۰ کتاب در زمینه رشد شخصی و موفقیت حرفه‌ای نوشته است.

وی همچنین مؤسس مجموعه کوچینگ Strategic Coach است که برای کمک به کسب و کارها در جهت رشد و پیشرفت تأسیس شده است.

لورنزو جوزف یکی از مشهورترین کوچینگ‌های جهان است. او به عنوان یک مربی حرفه‌ای و استاد کوچینگ شناخته می‌شود که در زمینه‌های مختلفی مانند موفقیت، کسب و کار، روابط انسانی و زندگی شخصی مربیگری می‌کند.

جوزف بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در زمینه کوچینگ دارد و به عنوان یکی از برترین کوچینگ‌های جهان شناخته می‌شود.

وی به موفقیت‌های زیادی در زمینه کسب و کار و زندگی شخصی دست یافته است و توانسته است به هزاران نفر در سراسر جهان کمک کند تا به اهداف خود برسند.

جوزف در سال ۱۹۸۶ با تأسیس شرکت “جوزف رنوویشن گروپ” (Joseph Renovation Group) در زمینه کوچینگ شروع به فعالیت کرد.

وی در طول سال‌ها به بیش از ۱۰۰۰ شرکت و مشتری فردی در سراسر جهان کمک کرده است تا به موفقیت و رشد خود برسند.

جوزف در زمینه کوچینگ به عنوان یکی از پیشروان این حرفه شناخته می‌شود و تأثیر گذاری بسیار زیادی در این صنعت دارد.

وی نویسنده بیش از ۱۷ کتاب در زمینه کوچینگ و موفقیت شخصی است و به عنوان یک استاد برجسته در دانشگاه “کالیفرنیای غربی” (Western University of California) تدریس می‌کند.

وزف در زمینه کوچینگ به عنوان یکی از پیشروان این حرفه شناخته می‌شود و تأثیر گذاری بسیار زیادی در این صنعت دارد.

وی نویسنده بیش از ۱۷ کتاب در زمینه کوچینگ و موفقیت شخصی است و به عنوان یک استاد برجسته در دانشگاه “کالیفرنیای غربی” (Western University of California) تدریس می‌کند.
جوزف در زمینه کوچینگ به عنوان یکی از پیشروان این حرفه شناخته می‌شود به دلیل تأثیر بسیار زیادی که در این صنعت دارد.

وی با ارائه راهکارهای مفید و مؤثر برای افراد، موفقیت‌های زیادی را برای خود و برای مشتریانش به دست آورده است.

برخی دیگر از کوچها و مربیان طراز اول  دنیا عبارتند از:

تونی رابینز
برندن برشارد
جان مک‌نامارا
مارشال گولدسمیت
رابین شارما
برندن کی برگ
این مربیان با تأثیرگذاری و تجربیاتشان، برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کرده‌اند تا به موفقیت‌های بزرگی در زندگی شخصی و کسب و کارشان دست یابند.

تعریف کوچینگ از دیدگاه ICF:

اما معنی و مفهوم فدراسیون بین المللی (ICF) از کوچینگ این است که زمانی که یک شخص به کوچینگ مراجعه می کند بین آنها یک همکاری و مشارکتی شکل می گیرد که در نتیجه این همکاری فرد مراجعه کننده می تواند با تفکر و خلاقیت، توانایی های شخصی و حرفه ای خود را افزایش دهد.

کوچ یا مربی کیست ؟

کوچ یا مربی کسی است که به افراد کمک می کند راه خود را در زندگی، کسب و کار، روابط و غیره پیدا کنند و زندگی بهتر و با بهره وری بیشتر داشته باشند.

در حقیقت کوچ افراد را در راه بهبود فردی، انظباط فردی، موفقیت، تیم ورک، هدف گذاری، مدیریت زمان، فن بیان و سخنرانی و غیره کمک می کند.

برای مثال شما می خواهید به هدفی برسید و یا اصلا می خواهید برای زندگیتان اهدافی تعیین کنید ولی نمی دانید چه اهداف و خواسته هایی برای شخصیت شما مناسب است و در دستیابی به این اهداف چگونه موفق خواهید بود.
برای مشخص شدن این موضوع باید به کوچ مراجعه کنید.

کوچ با پرسیدن سوال هایی از شما و گوش  دادن به حرف ها و خواسته هایتان و با تحلیل این سخنان مسیر را به شما نشان می دهد.

پس کوچ فقط در مسیر رسیدن به اهداف شما را همراهی می کند و تمام فعالیت ها، تمرین ها و راهکارها را خودتان باید انتخاب و انجام دهید.

یک کوچ حرفه ای برای همه مراجعه کنندگان خود از یک دستور العمل نسخه پیچی شده استفاده نمی کند و راه حل ها و استراتژی ها را با توجه به فرد و شخصیت فرد ارائه می دهد. مقاله بهبود شخصیت فردی نیز در راه بهبود به شما کمک خواهد کرد.

کوچ یا مربی چه مسئولیت هایی دارد؟

کوچ وظیفه دارد اهداف و یا خواسته های مراجعه کننده را کشف کند و تا رسیدن به این خواسته ها با مراجعه کننده همراه باشد.

یکی از مسئولیت های دیگر کوچ این است که مراجعه کننده را تشویق کند تا خود را بهتر بشناسد و علایق و استعداد های خود را کشف کند.

مسئولیت بعدی کوچ این است که برای رسیدن به موفقیت مراجعه کننده، راه حل ها و استراتژی هایی را کشف کند و در اختیار فرد قرار دهد.

همچنین کوچ وظیفه دارد تا فرد را مجاب کند که مسئولیت پذیر باشد و مسئولیت زندگی، خواسته ها و نیاز های خود را بر عهده بگیرد.

مسئولیت پذیری اولین قدم برای رسیدن به اهداف است. دکتر علی فیروزی یک کوچ است و سال هاست در این زمینه کار می کند و می تواند به شما در زمینه موفقیت و بهبود فردی، مشاور کوچینگ، آموزش رهبری و مدیریت کمک کند.

انواع کوچینگ

اکثر افراد این تصور را دارند که مفهوم کوچینگ فقط مخصوص رشته های ورزشی است و هر فرد ورزشکار نیاز به کوچینگ دارد.

اما امروزه تمام افراد برای رسیدن به هدف های خود نیاز به کوچینگ دارند. کوچینگ در زمینه های مختلف زندگی فعالیت می کند . انواع کوچینگ شامل موارد زیر می شود.

کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)، کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ، کوچینگ عملکردی، کوچینگ انگیزشی، کوچینگ سلامت، خانواده، کوچینگ رهبری، کوچینگ تربیت کودک و نوجوان، کوچینگ توسعه فردی، کوچینگ سازمانی، کارآفرینی، فروش، کوچینگ والدین و غیره .

چرا باید به کوچ مراجعه کنیم ؟

همه ما در زندگی خود اهداف و خواسته هایی داریم که می خواهیم به آنها برسیم.

گاهی در راه رسیدن به اهداف خود تلاش های فراوانی می کنیم اما پیشرفت چشمگیری نداریم و یا سرعت پیشرفت خیلی کند است.

در اینجا کوچ وارد عمل می شود و با کمک روش های بهبود فردی، انظباط فردی، هدف گذاری و مدیریت زمان و غیره راه را به ما نشان می دهد.

ما می توانیم به کوچ مراجعه کنیم و بعد از چند جلسه کوچینگ، با کمک کوچ راهکارها و استراتژی های جدیدی برای رسیدن به اهدافمان پیدا کنیم.
افراد موفق بزرگ زیادی هستند که در راه رسیدن به اهدافشان از کوچ شخصی کمک گرفته اند. بیل گیتس در یکی از سخنرانی های خود به تاثیر کوچ در رسیدن به موفقیتش اشاره کرده است.

پس همه ما برای رسیدن به اهدافمان نیاز به اشخاصی داریم که در کنارمان باشند و تا رسیدن به موفقیت یاریمان کنند.

اگر شما یک رهبر هستید و مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارید، مقاله ۱۰ ویژگی رهبران بزرگ کسب و کار برای شما مفید خواهد بود.

کاربرد کوچینگ در زندگی شخصی و حرفه‌ای:

کوچینگ در زندگی شخصی به فرد کمک می‌کند تا هدف‌ها و آرزوهای خود را شناسایی کند و راهکارهایی برای رسیدن به آن‌ها ایجاد کند.

در زمینه حرفه‌ای، کوچینگ به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌ها، توانایی‌ها و انگیزه خود را تقویت کرده و بهبودی در عملکرد و پیشرفت حرفه‌ای خود بیابد.

مزایای کوچینگ برای بهبود فردی و توسعه شخصی:

کوچینگ با ایجاد یک رابطه انگیزشی و حامی با مشتری، به او کمک می‌کند تا خودش را بشناسد، به اهدافش پی ببرد و برای رسیدن به آن‌ها اقدام کند. این فرآیند باعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود ارتباطات، تقویت مهارت‌ها و رشد شخصی می‌شود.

شیوه های انجام کوچینگ

شما می توانید به دو روش از کوچینگ استفاده کنید. روش حضوری و روش غیر حضوری! در روش حضوری شما می توانید با برگزاری چند جلسه با کوچینگ از تجربیات و پیشنهادات او استفاده کنید.

اما در روش غیر حضوری شما می توانید به صورت آنلاین و یا با استفاده از فیلم، کتاب های آموزشی و … از خدمات کوچینگ بهره مند شوید.
همان طور که ما این باور را داریم دوست داریم شما هم این باور را پیدا کنید که فردی در زندگی خود به یک کوچینگ نیاز دارد.

پیشنهاد ما به آن هایی که به دنبال این هستند که سبک زندگی بهتری داشته باشند و بتوانند استعداد های خود را شکوفا کنند این است که حتما در کنار خود یک مربی و یا کوچ را داشته باشند.

کوچینگ چه تفاوتی با روانشناسی دارد ؟

شاید برخی از ما ندانیم که واقعا تعریف کوچینگ چیست؟ و یا ممکن است معنی و مفهوم کوچینگ را با معنی روانشناسی اشتباه بگیریم.

در صورتی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت هستند. در تعریف کوچینگ همان طوری که گفتیم، کوچ با افراد سالم کار می کند و در مسیر رسیدن به موفقیت آن ها را یاری می کند.

روانشناس اما با افرادی که از نظر روانی و ذهنی مشکل دارند، سرو کار دارد و تلاش می کند تا آن ها را از وضعیت بدی که در آن هستند خارج کند.
در واقع روانشناس راهکارهایی برای رفع مشکل یا اختلالی که دارید را ارائه می دهد.

روانشناسان بیشتر بر روی گذشته افراد تمرکز می کنند تا بفهمند که چرا این مشکل به وجود آمده و ریشه آن از کجاست و با همفکری خود مراجعه کننده سعی در رفع مشکل دارند.

در تعریف کوچینگ گفته میشود، کوچینگ بیشتر بر درون افراد تمرکز می کند و برای این که مراجعه کننده بتواند آگاهی را نسبت به خود به دست آورد به او کمک می کند در حالی که روانشناسان بر عوامل  بیرونی بیشتر متمرکز می شوند.

امیدواریم که با خواندن این مقاله شما خودتان به این نتیجه برسید که چه کسی برای کمک به شما مفید تر خواهد بود و شما را بهتر راهنمایی خواهد کرد و از او برای داشتن زندگی بهتر و شاداب تر کمک بگیرید.

منبع 1 

منبع 2

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *