امروزه راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک یا بزرگ، ایده‌ای فوق‌العاده برای رسیدن به موفقیت بوده، اما برای موفق شدن در این زمینه، نیاز به یک برنامه کسب‌وکار دارید. برنامه کسب‌وکار یک سند رسمی است که در آن از استراتژی‌های کسب‌وکار، فروش، مسائل مالی و غیره گفته‌شده است.
به‌طورکلی برنامه کسب‌وکار مسیر موفقیت و راهی که باید یک کسب‌وکار برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت طی کند را نشان می‌دهد.
یک برنامه کسب‌وکار هوشمندانه‌ به شما کمک می‌کند تا با ارزیابی وضعیت فعلی، به‌طور عینی درباره عناصر کلیدی مسیر کسب‌وکار خود فکر کنید و با استفاده از اطلاعات سودمند، فرآیند تصمیم‌گیری را به‌طور مستمر تقویت کنید.
 
مجموعه آموزش های رایگان و کاربردی در سایت دکتر علیرضا فیروزی که زندگی شخصی و حرفه ای شما را متحول میکند : 
آموزش مدیریت و رهبری کسب و کار 
آموزش روش های مذاکره کردن و برقراری ارتباط موثر 
آموزش کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ 
 

مزیت‌های نوشتن برنامه کسب‌وکار برای مدیر کسب‌وکار یا همان کارآفرین

نوشتن این برنامه به نظم بخشیدن به کسب‌وکار کمک خواهد کرد و دقیقاً مشخص می‌کند که هر نفر وظیفه‌اش در آن کسب‌وکار چیست و قرار است در آینده چه‌کارهایی را انجام دهد.
 

تغیر و تحول در طرح کسب‌وکار

یک برنامه کسب‌وکار خوب و کاربردی همیشه در حال تغییر و تحول است. همان‌طور که کسب‌وکار شما پیوسته با چالش‌هایی مواجه می‌شود و تغییرات بزرگ و کوچکی در آن رخ می‌دهد طرح کسب‌وکار نیز همراه با فعالیت‌هایتان دگرگون می‌شود. اهداف و حتی چشم‌انداز شما با گذر زمان دستخوش تحولاتی می‌شوند. بااین‌حال این بهانه خوبی برای ننوشتن طرح کسب‌وکار نیست. اگر کسب‌وکار شما در زمینه‌ای است که در آن سر رشته‌ای ندارید، بهتر است با یک طرح راحت و دم‌دستی شروع کنید که درواقع نمونه‌ی ساده‌شده‌ی یک بیزانس پلن است. با این طرح ساده، ایده‌ی خود را تست می‌کنید و در زمینه کسب‌وکاری جدید هم تجربه کسب می‌کنید. از طرف دیگر ممکن است شما وسواس پیدا کنید که یک طرح کسب‌وکار کامل و بدون نقص بنویسید. یک طرح کسب‌وکار عالی به هیچ دردی نمی‌خورد اگر شما شروع به فعالیت نکنید.
 
 

نیاز مدیر به برنامه کسب‌وکار

این برنامه به مدیر کسب‌وکار کمک می‌کند که تحلیلی درست از وضعیت مالی و اقتصادی خود داشته باشد و همچنین با این برنامه تحلیلی از بازار رقابتی و وضعیت جامعه خواهد داشت.
در حالت کلی برنامه کسب‌وکار ابزار ارتباطی کارآفرین و منابع مالی است.
 

مزیت‌های برنامه کسب‌وکار برای خوانندگان و سرمایه‌گذاران

برنامه کسب‌وکار راه ارتباطی بین کارآفرین و سرمایه‌گذار است و وظیفه‌ی انتقال پیام را بر عهده دارد. سرمایه‌گذار با خواندن این برنامه به توانمندی و مدیریتی کارآفرین پی برده و تصمیم می‌گیرد که در آن پروژه سرمایه‌گذاری کند یا خیر.
باوجوداین موارد قبل از این‌که به نوشتن برنامه کسب‎‌وکار بپردازیم باید یک ایده یا یک طرح تجاری داشته باشیم. به‌عبارت‌دیگر تا وقتی شما یک طرح تجاری نداشته باشید، نوشتن برنامه‌ی کسب‌وکار بیهوده است. بدون داشتن یک ایده تجاری مشخص، برنامه کسب‌وکار تبدیل به صفحاتی از اعداد و ارقام فاقد جذابیت برای سرمایه‌گذاران می‌شود.
 
 

مزیت طرح کسب‌وکار برای مدیران

ایجاد یک طرح کسب‌وکار رضایت‌بخش امری پردردسر، اما ضروری است. روند برنامه‌ریزی، مدیران یا کارآفرینان را وادار می‌کند که آنچه را که می‌خواهند به دست بیاورند و اینکه چطور و چه کسی آن را انجام دهد. حتی اگر هیچ حمایت خارجی هم نیاز نباشد. طرح کسب‌وکار می‌تواند برای دوری گزیدن از اشتباهات یا تشخیص فرصت‌های پنهانی نقش حیاتی را بازی کند. برای عده‌ی بسیار زیادی از کارآفرینان و طراحان، روند طرح‌ریزی (‌ فکر، مذاکره، تحقیق، تجزیه‌وتحلیل) به‌اندازه طرح نهایی و یا حتی بیشتر از آن مفید است؛ بنابراین حتی اگر به یک طرح رسمی نیاز ندارید، درباره روند طرح‌ریزی به‌طور دقیقی فکر کنید.
این کار می‌تواند سود زیادی برای طرح کسب‌وکار شما داشته باشد. هفته‌های بسیار زیاد کار سخت و پیش‌نویس‌های متعدد را از زمان بروز طرح تا گرفتن حق کار پیش‌بینی کنید. یک طرح مکتوب واضح با بسته‌بندی جذاب سبب خواهد شد تا حامیان، سرمایه‌گذاران و غیره، آسان‌تر به آن گرایش پیدا کنند. یک طرح کسب‌وکار کاملاً آماده نشان خواهد داد که مدیران یا کارآفرینان، کار را می‌شناسند و آن‌ها را برای پیشرفت طرح برحسب فرآوری‌ها، مدیریت، سرمایه‌ها و مهم‌تر از همه بازارهای اقتصادی و رقابت اندیشیده‌اند.
 

ایده تجاری

ایده تجاری می‌تواند اصل از نیازهای ناشی از تغییر در بازار، برای پاسخ‌گویی به نیازی که قبلاً پاسخ داده نشده، بهبود در سرعت، هزینه و کیفیت محصول و وضع موجود باشد.
 

کسب‌وکار خوب

به‌طور خلاصه یک کسب‌وکار خوب باید رضایت مشتری را جلب کند و همچنین یکی از هدف‌های آن به دست آوردن ثروت باشد. یک کسب‌وکار خوب باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار خواهد شد.
 

یک برنامه کسب‌وکار شامل چه مواردی می‌باشد:

1-صفحه جلد.
2- فهرست مطالب.
3- خلاصه مدیریتی.
4- شرح کسب‌وکار.
5- برنامه بازاریابی.
6- برنامه مالی.
7- برنامه عملیاتی.
8- برنامه‌سازمانی.
9- اسناد تکمیلی و ضمیمه.
 
 

خلاصه مدیریت

خلاصه مدیریت به بعضی سؤالات همچون شما چه کسی هستید، راهبرد و چشم‌انداز شما چیست، کسب‌وکار شما چیست، بازار شما چیست، چه قدر سرمایه نیاز دارد و آن را چگونه هزینه خواهید کرد، مزیت رقابتی پایدار شما چیست، توان تولید درآمد برنامه کسب‌وکار شما چقدر است، وقتی خواننده آن را تمام کرد می‌تواند به کسی دیگر بگوید شما قرار است چه کنید.
 
 

شرح سازمان

در برنامه کسب‌وکار شما باید شرکت و یا سازمان خود را به‌طورکلی شرح دهید. مثلاً باید ذکر کنید که مأموریت و چشم‌انداز شرکت چه بوده و قرار است چه محصول و فناوری به مردم یا بازار ارائه دهید. همچنین باید از تاریخچه و مراحل شکل‌گیری شرکت، فهرست دارایی‌های کلیدی و تجهیزات و امکانات، معرفی تیم مدیریت و مشاوران حرفه‌ای و نوع شرکت بنویسیم.
 
 

چشم‌انداز شرکت

هراندازه چشم‌انداز شرکت روشن و قانع‌کننده، هیجان‌انگیز و قابل‌دستیابی باشد سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت شما روی آورده و بیشتر قانع می‌شوند. در چشم‌انداز شرکت از اهدافی چون افزایش سودآوری، افزایش سهم بازار، افزایش دارایی‌های شرکت، کاهش خطرپذیری‌های فعالیت، افزایش احتمال خرید شرکت توسط رقبا و غیره نوشته می‌شود.
 
 

برنامه بازار

برنامه بازار مشخص می‌کند که کسب‌وکار شما قصد دارد کدام نیاز بازار را تأمین کند و در این راه از چه روش‌هایی برای رساندن محصول یا خدمت خود به کسانی که به آن نیاز دارند استفاده خواهید کرد.
 
 

تحلیل مشتری

تحلیل مشتری بخش مهمی از بیزانس و برنامه کسب‌وکار بوده و در آن باید مشخص کنید که تعداد کل مشتریان در بخش بازار چند بوده و مشتریان هدف شما کدام هستند. در تحلیل مشتری غیر از مورد بالا به مواردی همچون فروش سالیانه به هر مشتری، سود‌آوری متوسط هر مشتری، فروش و سود‌آوری کل از هر بخش بازار، فروش و سودآوری کل در بازار و روند آمار فوق در سال‌‌های آینده پرداخته می‌شود.
 
 

بخش مالی

بخش مالی نیز یکی از بندهای مهم برنامه کسب‌وکار است و در آن باید محتاط و صادق باشید. در این بخش باید از اصطلاحات استاندارد استفاده کنید و تجربه‌های عملی در کسب‌وکار خود را مدنظر قرار دهید. در این بخش باید واقع‌گرا باشید و با واقعیت‌ها کنار بیایید. در بخش مالی بهتر است از روش‌های حسابداری علمی استفاده کنید.
 
 

ارائه برنامه کسب‌وکار

افراد موفق به‌طورکلی در ارائه موفق هستند و از ارائه مطلب بدون آمادگی قبلی پرهیز می‌کنند.
 
 

نتیجه:

هیچ فرمول استانداردی برای تهیه یک برنامه کسب‌وکار وجود ندارد. هیچ میزان استانداردی برای حجم برنامه یا میزان جزئیات. هیچ فهرست مطالب استانداردی. حتی هیچ روش ایده آلی برای مرتب کردن محتوای برنامه کسب‌وکار وجود ندارد. بااین‌وجود هر فرد باتجربه‌ای با شناختی که از مخاطبان خود دارد می‌تواند یک برنامه مؤثر تدوین نماید.
شما می توانید سایر مقالات ما را در زمینه مدل ها و مدیریت کسب و کار از جمله بازار کار و آینده شغلی مدیریت کسب وکار ،رهبری مؤثر در کسب و کار چگونه امکان پذیر است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *