احتمالا با شنیدن واژه انضباط فردی کمی تعجب کنید و از خودتان سوال کنید که انضباط فردی چیست و چطور می توانیم آن را بدست آوریم. اصلا انضباط فردی به چه دردی می خورد؟ شاید هم شما جز افرادی باشید که خودتان را شخصی منظم و با برنامه توصیف می کنید و معتقدید که انضباط فردی دارید. برای مثال هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید کارهای از قبل برنامه ریزی شده تان را انجام می دهید و در طول روز دارای روحیه خوبی هستید و آخر شب نیز از فعالیت های کل روز خود راضی بودید. باید به شما بگوییم که این تنها بخشی از تعریف انضباط فردی است و در ادامه این مقاله شما را با جنبه های بیشتر و مهم تر این مفهوم آشنا خواهیم کرد.

انضباط فردی چیست؟

به همه اقداماتی که در جهت کنترل عواطف، احساسات و هیجانات درونی و برای سلطه بر نقاط ضعف و ترس هایتان انجام می دهید انضباط فردی گفته می شود. برای همه شما احتمالا مواقعی پیش آمده است که از شروع و یا به پایان رساندن فعالیتی واهمه داشته باشید و فکر کنید که از پس انجام آن بر نمی آیید، در این مواقع انضباط فردی به شما کمک می کند تا از پس این احساسات بر بیایید و با قدرت و انرژی و اعتماد به نفس کارتان را شروع کنید و یا ان را به پایان برسانید.
به عبارت دیگر انضباط فردی به مجموعه رفتارهایی گفته می شود که از شما شخص با اعتماد به نفس تری می سازد چراکه موفق شدن در زندگی مستلزم داشتن اعتماد به نفس کافی می باشد و هر شخصی که از چنین اعتماد به نفسی برخوردار باشد می تواند برای رسیدن به اهدافش برنامه ریزی کرده و با نظم و دقت آن ها را پیش ببرد. شخصی که دارای انضباط فردی است می داند که چطور باید برای رسیدن به اهدافش برنامه ریزی کند و قطعا چنین شخصی چند هیچ از دیگران جلو تر است.

پیشنهاد می کنم مقاله اهمیت مدیریت زمان در کسب و کار  را مطالعه نمایید.

مزایای انضباط فردی

تعهد به پیشرفت مولفه اصلی انضباط فردی

همانطور که گفتیم انضباط فردی یعنی اینکه شما بتوانید برنامه هایی را که برای رسیدن به اهدافتان در نظر گرفته اید به خوبی، بدون تعلل و تنبلی پیش ببرید. پس هدف اصلی در داشتن انضباط فردی این است که بتوانید روزانه درصدی از پیشرفت را تجربه کنید. منظورمان این نیست که فرد منضبط کل روز خود را صرف پیشرفتش می کند بلکه منظورمان این است که چنین افرادی ارزش زیادی برای پیشرفت قائل هستند و حتی شده روزانه یک درصد هم پیشرفت می کنند.
یکی از نکاتی که برای داشتن انضباط شخصی باید به آن توجه کنید این است که لزوما نباید اهداف شما چندان بزرگ و دست نیافتنی باشد، برای مثال برای شخصی که هر روز تا دیر وقت در رخت خواب است و هیچ فعالیت بدنی هم در طول روز ندارد انضباط فردی می تواند این باشد که یک ساعت از روزش را صرف پیاده روی یا ورزش های هوازی در منزل کند. چنین برنامه هایی می تواند روزانه تغییر کرده و افزایش پیدا کنند و بعدا اهداف دیگری به آن اضافه شوند برای مثال صبح ها زودتر از خواب بیدار شود، صبحانه بخورد و سپس به باشگاه ورزشی برود. پس همانطور که دیدید لازم نیست برای خودتان برنامه های سنگینی در نظر بگیرید که بعد از گذشت مدتی خسته شده و از آن دلسرد شوید. اهداف هر شخص متناسب با سبک زندگی و ویژگی های شخصیتی او متفاوت است.

پیشنهاد می کنیم مقاله روش‌های بهبود فردی را نیز مطالعه نمایید.

انضباط فردی شما را تغییر خواهد داد

بعد از گذشت مدت زمانی که طبق برنامه های مشخص شده تان پیش رفتید خواهید دید که با فردی که تا چند هفته پیش بودید فرق اساسی کردید. برای مثال دختر یا پسری که هیچ تحرکی در طول روز نداشت و مداوم مشغول گوشی بازی کردن بود الان تبدیل به فردی شده است که هر روز به عشق رفتن به باشگاه، کتابخانه، محل کار و … از خواب بیدار می شود و حس می کند زندگی مفیدتری دارد. شاید تا قبل از اینکه شما برای پیدا کردن انضباط فردی اقدامی نکرده اید این صحبت ها خیلی ساده و پیش پا افتاده باشد اما بعد از چند روز که احساس مثبت مفید بودن را در وجود خود حس کردید متوجه خواهید شد که این صحبت ها اساس علمی داشته و بی راه نیستند.
این نکته را نیز باید یادآوری کنیم که ابتدای راه شاید برای شما کمی استرس زا باشد و فکر کنید از پس آن برنمی آیید اما صبور باشید و به پیامد های بلند مدت انضباط فردی فکر کنید. زمانی هم که در طول راه دلسرد شدید و خواستید به زندگی بی هدف و کمتر فعال گذشته باز گردید به خودتان یادآوری کنید که من تا میانه راه را پیموده ام و این جا به بعدش را هم می توانم. استراحت های روزانه خود را نیز فراموش نکنید و سعی کنید حتما به فعالیت هایی بپردازید که برای شما لذت بخش هستند. طبیعی است که انجام دادن روزانه یکسری فعالیت های تکراری باعث کسالت و خستگی شما می شوند اما این شما هستید که با پیدا کردن تفریحات خود می توانید کمی رنگ و نشاط به فعالیت های خود اضافه کنید.

چرا باید انضباط فردی داشته باشیم

چرا باید انضباط فردی داشته باشیم

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم انضباط فردی به شما کمک می کند تا کارهایی را شروع کنید و یا ادامه دهید که از آن ها واهمه دارید. به این مثال توجه کنید تا به اهمیت انضباط فردی پی برید. علی یک دانشجوی کارشناسی ارشد است که باید در انتهای ترم چند مقاله پژوهشی به استاد راهنمای خود تحویل دهد. اما الان انتهای ترم است و علی تقریبا هیچ کاری برای مقالات خود نکرده چرا که با وجود تمام برنامه ریزی هایش هر روز تا ساعت ۱۱ می خوابد و بقیه وقتش را نیز با دوستان یا با تلفن همراهش می گذراند. آخر شب علی وقتی به سراغ مقالاتش می رود می بیند که چقدر کار عقب افتاده دارد و قطعا نمی تواند ۳ مقاله را به استادش تحویل دهد. پس بهتر است این واحد را دوباره ترم بعدی بردارد.
در این مثال مشاهده کردید که علی با وجود برنامه ریزی از انجام آن ها اجتناب می کند، چرا که از شروع و ادامه دادن مقاله نوشتن واهمه دارد. او برای فرار و کم کردن از ترس خود به دوستان و گوشی پناه می برد تا به این ترتیب کمتر مجبور شود که به سراغ نوشتن مقالاتش برود چرا که می داند مقاله نوشتن برای او غیر ممکن است. علی انضباط فردی ندارد چرا که نمی تواند به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد به نحو موثری روز های خود را سپری کند. انضباط فردی برای علی یعنی اینکه صبح ها برای مثال ساعت ۷-۸   از خواب بیدار شود و بعد از خوردن صبحانه به کتابخانه دانشگاه برود و روی نوشتن مقالاتش کار کند و بعد از تمام شدن کارهایش دوستانش را ملاقات کند.
از این مثال متوجه خواهید شد که بسیاری از ما در موقعیت های مختلف رفتارهایی همانند رفتار علی از خود نشان می دهیم که هیچ کدام نشان از انضباط فردی ما نیست. پس ما باید انضباط فردی داشته باشیم چون:

  • به ما کمک می کند تا برداشت بهتری از خودمان داشته باشیم
  • در ارتقای اعتماد به نفس کمک شایانی به ما می کند
  • ما را به اهدافمان نزدیک و نزدیک تر می کند
  • سلامت جسم و روحمان را تضمین می کند
  • رابطه ما با دیگران را بهبود می بخشد
  • ما را به شخصی قابل اعتماد تر تبدیل می کند
  • می تواند ما را تبدیل به الگو برای دیگران کند

انضباط فردی چیست

چگونه در کسب و کار انضباط فردی داشته باشیم؟

انضباط فردی در کسب و کار به ویژگی‌ها و عملکردهایی اشاره دارد که نشان دهنده توانایی فرد در حفظ انضباط و عمل به تعهدات و مسئولیت‌هایش در محیط کار است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

پایبندی به زمانبندی: افراد با انضباط فردی، به تعهدات زمانی خود پایبند هستند و به موقع و به درستی وظایف خود را انجام می‌دهند. آن‌ها توانایی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی مؤثر را دارند و به روز رسانی مداوم برنامه‌ها و مهلت‌های کاری را در نظر می‌گیرند.

انضباط در انجام وظایف: این ویژگی نشان می‌دهد که فرد توانایی انجام وظایف خود را با کیفیت و دقت بالا دارد. او اهمیت جزئیات را درک می‌کند و به درستی اقدامات لازم را برای انجام کارها انجام می‌دهد. همچنین، او پیگیری مداوم و ارزیابی کارهای خود را برای بهبود عملکرد خود انجام می‌دهد.

تعهد و مسئولیت‌پذیری: افراد با انضباط فردی، تعهد و مسئولیت‌پذیری بالایی نسبت به وظایف و نقش‌هایشان در سازمان دارند. آن‌ها به عهده‌دار بودن از وظایف خود، احترام به تعهدات قراردادی و احترام به سازمان و سایر اعضا تأکید می‌کنند.

خودکنترل و تمرکز: افراد با انضباط فردی، توانایی خودکنترل و مهار خویشتن را دارند. آن‌ها در مقابل تشتت و اشتباهات ممکن در محیط کار مقاومت کرده و تمرکز خود را روی وظایف و اهداف مشخص خود حفظ می‌کنند.

آن‌ها توانایی کنترل اندکشته‌ها، انگیزه و انرژی را دارند و از تمرکز خود در تحقق اهداف خود پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها قدرت ترکیب و تنظیم تحقیقات و وظایف را دارند و از دست دادن تمرکز در مسیر رسیدن به نتایج مورد انتظار جلوگیری می‌کنند.

انضباط در استفاده از منابع: افراد با انضباط فردی، مسئولیت در استفاده بهینه از منابع مختلف را دارند. آن‌ها از زمان، ابزارها، فناوری‌ها و منابع دیگر با دقت و بهره‌وری استفاده می‌کنند. آن‌ها به طور مداوم بر روی بهبود فرآیندها و بهینه‌سازی مصرف منابع تمرکز دارند.

انضباط در تعاملات و همکاری: افراد با انضباط فردی، در تعاملات و همکاری با دیگران به انضباط خود پایبندی می‌کنند. آن‌ها قوانین و قواعد مربوط به تعاملات را رعایت کرده و نحوه ارتباط با همکاران، مدیران و مشتریان را به درستی تعیین می‌کنند.

پیوستگی به اصول اخلاقی و قوانین: افراد با انضباط فردی، به اصول اخلاقی و قوانین سازمانی و حرفه‌ای پایبندی می‌کنند. آن‌ها رفتارهای قانونی و اخلاقی را رعایت کرده و در تمام تصمیمات و عملکردهایشان به عدالت، صداقت و احترام به دیگران توجه می‌کنند.

چگونه به انضباط فردی دست پیدا کنیم؟

همانطور که گفتیم برای تبدیل شدن به شخصی منضبط باید کمی اراده تغییر داشته باشیم و از تغییر کردن نترسیم. افراد از تغییر کردن می ترسند چون تغییر به معنای عادت کردن به یک سبک زندگی جدید و بیرون آمدن از نقطه امنی است که تا الان خود را در آن مخفی کرده بودند. پس با کمی اعتماد به نفس اقدامات زیر را اجرایی کنید.

  • اهداف خود را روی کاغذ آورده و تا جایی که ممکن از کلیات به سمت جزئیات بروید. یعنی اهداف خود را به اجزای قابل اجرا درآورید.
  • مشخص کنید که با رسیدن به این اهداف چه چیزی به دست خواهید آورد.
  • انتهای شب برای خود مشخص کنید که امروز چقدر پیشرفت داشتید و خود را بابت عقب ماندن از برنامه توبیخ نکنید اما به خود قول جبران دهید و به تعویق انداختن را از برنامه خود حذف کنید.
  • همانطور که در راه رسیدن به اهداف پیش می روید به عقب برگردید و به اهداف خود دوباره نگاه کنید که مبادا از مسیر اصلی منحرف شده باشید.
  • خود را برای شکست آماده کنید. افرادی که دارای انضباط فردی هستند هم شکست می خورند.
  • سعی کنید برای خود زنگ تفریح هایی نیز در برنامه جای دهید و در انتهای هفته یا ماه برای خود هدیه ای کوچک تهیه کنید.
  • با افراد منضبط زمان بگذرانید و از افراد بی هدف و تنبل دوری کنید.
  • سعی کنید در برنامه روزانه خود تنوع داشته باشید و آن را متنوع بچنید (برای مثال، ورزش، تغذیه، ملاقات با دوستان، گشت و گذار در طبیعت و …).

معرفی دو کتاب برای داشتن انضباط فردی

برایان تریسی از جمله افرادی است که در زمینه تالیف کتب انگیزشی فعالیت قابل توجهی می کند. دو کتاب او با عنوان (معجزه انضباط فردی) و (بهانه بی بهانه)‌ از جمله آثاری است که می تواند به افرادی که در جستجوی کسب انضباط فردی هستند کمک کند و چهار روش را برای انضباط فردی بیان کرده است. اما باز هم تاکید می کنیم که کلید دستیابی به انضباط فردی فقط یک چیز است: اراده، اراده، اراده.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *